vrijdag 15 augustus 2014

Moestuin #33

We eten bijna de hele week bonen, ik ben niet zo'n fan van geweckte bonen en diepvriesbonen zijn helemaal blâh. Dus we eten gekookte boontjes en ik maak een enorme pan met snijbonensoep.

Onderzoek
Ik grijp de camera en ga eens op onderzoek uit in de moestuin, gewoon alles eens van dichtbij bekijken. Of ik niet iets over het hoofd zie. En het is prachtig in de moestuin, de tomaten beginnen te kleuren. De 2e lichting sla begint op echte kropjes te lijken, er zijn al grote groene paprika's, er is al snijbiet. Nou ja, er is gewoon van alles.

Experiment
Venkel is het experiment van dit jaar, op het zakje staat "kent geen plagen of ziekten bij de teelt". Ja hoor. Het zaad kwam niet overtuigend op, maar dat kan aan ons liggen en de konijnen bleken het ook wel lekker te vinden. Na twee keer zaaien, afrasteren en uitplanten groeiden ze best aardig. Het verschil met de venkel in de groentetas is dat onze venkel echt heel plat blijft, wel breed maar plat. Ik heb er twee uit de tuin getrokken omdat ik dacht dat 1 nooit voldoende zou zijn, maar dat bleek mee te vallen. Ik moest er behoorlijk hard aan trekken voor ze uit de grond kwamen en kukelde vervolgens bijna achterover tussen de afrikaantjes. Toen ik iets beter keek zag ik nog een mee-eter, een rups van de koninginnepage. Ik heb de rups op een van de andere venkelplanten gezet, wie weet zie ik hem dan ooit nog als vlinder. Ik vind het jammer dat ik de vlinder niet gezien heb, zo'n koninginnepage is wel even iets anders dan een koolwitje.


Winter
Naast gewone wortels heb ik ook winterwortels gezaaid. Ik heb de camera tussen het loof geduwd en op de gok een aantal foto's gemaakt. En hier kun je het dus al zien, de winterwortels worden al heel mooi.
Wat het niet zo goed doet in het wortel-vak zijn de bieten, ze waren maar zo zo opgekomen en ze groeien ook maar zo zo. Daarnaast worden ze door engerlingen aangevreten en als je het blad slap ziet hangen ben je al te laat. Ik heb pas drie volgroeide bieten van het land gehaald, dat is echt anders dan andere jaren. Dan weet ik soms van gekkigheid niet wat ik met de bieten moet doen. In zo'n jaar zien vrienden en familie me aankomen, heeft ze alweer bieten bij zich ? Uhm ja. Maar dit jaar hebben ze rust.




Geen opmerkingen: