woensdag 6 augustus 2014

Rare dromen

Ik kan me zelden herinneren wat ik droom, maar zo heel af en toe blijft er wat hangen. Over de betekenis van dromen zijn genoeg boeken geschreven, maar ik voel me niet geroepen om die er op na te slaan. Het was zo al erg genoeg.

Wezen
Waar ben je eigenlijk als je droomt ? Ja thuis in bed lag ik, maar in de droom bedoel ik. Ik zag een gebouw, een groot grijs vierkant flatgebouw met veel glas en een torenspits erop, op de hoek van de Wibautstraat, maar waar was ik eigenlijk ? Door het glas zag ik iets dat leek op allemaal boekenkasten, met witte planken. Het volgende moment was ik binnen, sommige van die witte planken waren trappen, ik klom omhoog totdat ik bij een kast kwam, een Billy van Ikea en als ik verder omhoog wilde, moest ik de planken als treden gebruiken. Dus ik klom verder totdat ik weer bij een trap kwam en zo klom ik verder omhoog en weer kwam ik bij een Billy uit en verder omhoog ging ik. En toen . . . toen durfde ik opeens niet meer verder en hing ik daar aan die boekenkast. Gelukkig word je op zo'n moment wakker.

Billies
De Billies waren ook niet leeg, als ik terugdenk heb ik het idee dat ze volstonden met boeken, cd's, videobanden, cassettebandjes en dvd's. Misschien ziet mijn hersenpan van binnen er zo wel uit ? Dat ze een vage deal met de Ikea gesloten hebben en dat ze de hutkoffers van Douglas Adams vervangen hebben door de Billies van Ikea ? Is alleen de vraag hoe je al die pinguïns in een Billy opbergt . . .
 

Geen opmerkingen: