vrijdag 28 augustus 2015

Emmer, kruik, whatever

Mijn moeder belt me een week lang om me steeds weer te vertellen dat er een vrouw op het andere trappenhuis vermoord is. Dat soort verhalen neem ik niet met een korrel zout, ik gebruik gewoon het vaatje. Ik goegel, bezoek de site van de politie, de site van de plaatselijke nieuwszender aldaar en vraag het haar buren - geen recente gruwelijke moord in het flatgebouw van mijn moeder. Of, wel een gruwelijke moord maar nog onontdekt - je weet het niet. Er zit vast ergens een kern van waarheid in, maar hoe die waarheid er precies uitziet ? Ik probeer het gesprek netjes af te ronden en zeg - als je morgen weer overstuur bent, dan bel je maar weer. Het antwoord van mijn moeder: ik ben niet overstuur hoor. Ow, die zag ik effen niet aankomen.

Stoel
Na een week lang gruwelijke moordverhalen, kregen we episode stoel. Of beter gezegd een proactieve actie van de thuiszorg, waar wij als kinderen niet zo blij mee waren. En wat gebeurt er dan, we vliegen elkaar in de haren, moeten van alles regelen en mijn moeder zit er sereen lachend bij, mevrouw verdeel en heers. Je zou haar achter het behang plakken, maar iedereen vertelt me altijd dat dat niet mag - in 1vandaag werd het goed omschreven. Vraag: wat moet de mantelzorger / familie doen ? Antwoord: Incasseren. Zie maar dat je al die negatieve energie op een positieve manier ombuigt.

Jodocus
We hebben vakantie, we hebben midden in de week een filmavond (we keken "Detective Dee and the mystery of the phantom flame"), het is wat later dan normaal en de telefoon gaat. Een mij onbekend iemand vraagt naar hubby G, ik geef de telefoon over, hubby G hoort het aan en zegt het lijkt me beter dat ik je weer even teruggeef aan mijn vrouw. De onbekende meneer is bij mijn moeder, ze is zo verdrietig over de T-glazen. Ik leg het uit, maar hij klinkt ongelovig, ik leg nog meer uit en later vraag ik me af waarom. Later weet je altijd precies wat je had willen zeggen. Hij heeft een heel vaag verhaal over dat hij mijn moeder zo aardig vindt en zich om haar bekommert, dat ze liefde en warmte nodig heeft, hij orakelt over een vete en vraagt of ik snap wat hij bedoelt ? Nou nee, ik heb geen flauw idee.

Overload
Na dit gesprek ben ik helemaal van de leg, ik kan niet slapen en mail midden in de nacht naar mijn broer. Deze actie heeft 1 gunstig gevolg, ik zie dat mijn broer van plan is om de dag erna naar onze moeder te gaan. De rest van de week slaap ik slecht, ik heb hoofdpijn, die een dag later overgaat in een kneiter van een migraineaanval en ik ben blijvend onrustig. Ik vraag me af waarom ik me moet verantwoorden tegenover een wildvreemde of waarom ik het überhaupt doe. Waarom heb ik niet gewoon gezegd dat hij het leplazarus kon krijgen ? En misschien nog wel het ergste, ik vraag me af waarom belde hij eigenlijk ? Waarom ?
 

Geen opmerkingen: