woensdag 17 mei 2017

Taboe #0

Oudere mensen en hun lichamelijke/seksuele gevoelens het lijkt erg op de uitspraak die ik ooit hoorde "mijn vriendin poept niet en mijn ouders neuken niet". Een niveau hoger zijn in mijn ogen de echte ouderen, zoals mijn moeder - kijk mijn moeder had vroeger mijn vader en mijn broer en ik zijn echt niet uit de boerenkool gekropen. Maar wat voor gevoelens en verlangens heb je nog als je 85-plus bent en wat kun je nog ? En dan denk ik bij mezelf waar zou je nog zin in hebben ?

Evalueren
Het eerste evaluatie gesprek ging over allerlei hele normale onderwerpen. Hoe goed het met mijn moeder ging, het lopen, de noodzaak van de gehuurde rolstoel, de noodzaak van de stoelgang zakjes die meer regel dan uitzondering lijken in de verpleeghuizen. Wel of niet naar de kerk, haar schoenen, de pedicure, de bewegingssensor voor de nacht, het incontinentiemateriaal en alle eerste indrukken. Koud hadden we de eerste evaluatie achter de rug zo werd ik alweer gebeld - never a dull moment - zullen we maar zeggen.

Contact
Dat het contact dat mijn moeder zoekt met de mannen in het huis een bepaalde grens overschreden heeft. Dat naast iemand zitten en een hand vasthouden evalueert naar kusjes geven, naar bij een man op schoot zitten en samen proberen te ontsnappen. Hoe is het mogelijk denk je, zo dement als een deur maar wel proberen om samen te ontsnappen. Zijn twee slimmer dan 1 of zijn het twee ondeugende kleuters ? De komende tijd gaat het personeel haar gedrag observeren, vastleggen hoe ze reageert als het contact verbroken wordt en die indrukken worden dan geĆ«valueerd.
 

Geen opmerkingen: