zondag 26 augustus 2018

Het geluid van vallende mappen

Mijn hoofd zit al weer veel te vol, het slapen gaat weer minder en aangezien mijn laatste epistel van begin juli is denk ik ook wel te weten hoe dat komt. Al die muizenissen, die moeten van je af - geen garen spinnen in je hoofd maar van je af. Laat ik dan maar eens proberen het gevoel, dat het geluid van vallende mappen bij mij oproept, van me af te schrijven.

Mappen
Ik heb eerder al geschreven dat mijn ouders meesters in het bewaren waren, spul dat ingedikt moet worden. Daarnaast heb ik al van zeker vier jaar administratie van hen bij mij in de kast staan. Die kast, die eigenlijk al vol met mijn eigen administratie was. En met het opruimen van de ouderlijke woning begonnen de mappen en ordners op konijnen te lijken. En als mappen niet meer in jouw kast passen en meer dan twee kasten passen niet op mijn kantoortje. Waar laat je die mappen dan ?

Vol
Nou je hebt het van geen vreemde, je zet ze op de grond en het wordt voller en als je een onverwachtse beweging maakt dan vallen ze om. Als iemand even naast je achter de computer wil zitten dan kan dat met moeite en vaak vallen dan de ordners om. En weet je wat ik toen herkende ? Ik herkende het zuchten van mijn vader als ik vroeger in hun overvolle woning iets omver stootte. En weet je hoe dat voelt dat zuchten, het is een soort ergernis niet eens aan de veroorzaker maar aan alle troep en aan je eigen onmacht om uit die troep te komen.

Opgeofferd
En ik weet dat het niet de meest directe manier is om uit de troep te komen, maar het is voor mij een acceptabele tussenstap. Ik heb de logeerkamer opgeofferd, het bed is aan de kant geschoven - daar waar wel een bed maar geen kasten kunnen staan. En ik heb de wanden aangewezen als stal voor de kasten van mijn ouders. Deze kasten werken als buffer, in die kasten mag nu gewoon alles staan wat ik aan losse spullen en mappen van hen heb. Mag ik hopen dat vijf kasten voldoende zullen zijn ? Langzaam werk ik hun administratie en troepjes mijn kantoortje uit richting logeerkamer.
 
Ruimen
Als ik nu ronddraai vallen er geen ordners om, want het aantal ordners dat op de grond staat is gereduceerd tot 1. Waarom staat die ordner op de grond ? Er is 1 gaatje in de kast - hmm. Naar achteren schuiven met de stoel, ordner grijpen, ordner in de kast duwen. Zo. Het is nog steeds rommelig hier, maar niet meer zo erg dat het beklemmend is. De komende tijd ruim ik die 5 kasten vol en mijn kantoor leeg en dan komt de schone taak, hoe de logeerkamer te heroveren . . .
 

Geen opmerkingen: