donderdag 10 december 2015

Knoflook

In de moestuin is knoflook een rare snuiter, je plant de teentjes in het ene jaar en je haalt de volgroeide knollen pas het volgende jaar uit de grond. Kont tegen de krib, niet met de stroming mee, anders dan anderen. Hubby G vroeg steeds wanneer moet de knoflook in de grond en ik wist het niet, het stond niet in de aantekeningen van vorig jaar en ook in de tuinkalender kon ik het niet vinden. Nou had ik het idee dat ik ze pas in de grond stopte als ze uit begonnen te lopen, maar ja ik kon dat dus nergens vinden.

Gezeur
En ik weet niet of ik nou heb geroepen stop ze in de grond als je dat zo graag wilt, maar stop met zeuren of dat hubby G knoflook eigen initiatief ten toon gespreid heeft. Zo van, als zij het niet weet, dan is ieder moment goed. Dus de knoflook teentjes staan al een tijdje keurig in de moestuin - goed gemarkeerd door fikse stokken. Ondertussen laten ze zich ook zien door fris groen dat boven de grond uitsteekt, gekke uien.

Kalender
En vandaag scheurde ik 9 december van de kalender, las het verhaaltje achterop en bekeek toen 10 december . . . In volle grond kunt u knoflook planten, er staat niet eens het woord "nu" bij, het staat er gewoon heel achteloos - het kan. Oftewel bij deze een oproep aan alle liefhebbers van knoflook met een tuin, mensen het kan. Heb je nog knoflook in huis, haal er een paar tenen af en plant ze in de tuin ongeveer tien centimeter diep. Goed markeren en wachten tot ze volgend jaar na het groeien hun moede loof tegen de aarde kwakken, dan is het oogsttijd. Je stopt er 1 teentje in en je krijgt er een hele knol voor terug, als dat geen goede ruil is.
 

Geen opmerkingen: