vrijdag 26 oktober 2018

Zoektocht #3

Makelaar #2 stapte binnen en ik dacht, ze lijkt op makelaar #1 maar dan twintig jaar ouder. Nee nee nee, dat is geen goede gedachte, je moet open staan. Dus we hadden een goed gesprek, we liepen door het appartement, ik demonstreerde de schuifdeur naar het balkon en we liepen door het gebouw zodat ze ook de garages kon zien. Mijn vader geloofde in de derde wereldoorlog en hij geloofde dat je dan beter goed in je spullen kon zitten. Het "ik heb dit, heb jij daar wat aan en wat krijg ik dan van jou" principe. Dus zodra mijn vader de kans en het geld had kocht hij een extra garage voor zijn "spullen". Wie koopt er een appartement met drie garages ?
 
Apart
Na de rondleiding gingen we aan tafel zitten, de tactiek bespreken. We zaten prima op 1 lijn, we bekeken de kalender, maar dat met die garages ging toch iets meer kosten. Daar gaan we weer dacht ik. En ik vroeg me dus af of ik dat niet goed in mijn aanvraagmail gemeld had, maar ja als je dat niet bij je hebt - kun je dat dus niet nalezen. Moet ik nou echt op de vrouw af gaan vragen wat het precies gaat kosten ? Ik koos voor de softe vraag, gaat heel veel meer kosten ? Nee, dat ging niet veel meer kosten.

Rekenen
Het duurde niet lang voor ik het voorstel in mijn mailbak had liggen. Ze had een goede reputatie die ze graag zo wilde houden, ze deed dit werk al twintig jaar, geen verrassingen achteraf én het ging niet veel meer kosten. Nou heb ik toevallig op de lagere school leren rekenen en ik berekende dat het in het gunstigste geval duurder en in het ongunstigste geval twee keer zo duur werd. En twee keer zo duur is voor mij ongelijk aan iets duurder. Ik zuchtte diep en blies de deal af. Daarop kreeg ik een mail met wat ze allemaal voor dat geld ging doen en dat de voorgestelde deal echt heel gunstig was. Oftewel iemand eerst met een lokkertje binnenhalen en dan toch big cashen.

Dieptepunt
Zoals ze waarschijnlijk ooit op school geleerd had belde ze ook nog na om te vragen waarom het niet doorging, ik kookte haast van woede. Ik had moeite beleefd te blijven en misschien was ik dat niet eens. Want ik had ondertussen mijn aanvraagmail herlezen waar dus netjes in stond dat de verkoop van de garages ook in het bod meegenomen moesten worden. Nu ik dit dieptepunt bereikt had typte ik een kort mailtje aan mijn broer. De strekking . . . dat drie keer scheepsrecht is, dat de derde keer aan hem was en dat ik acuut op vakantie ging.
  

Geen opmerkingen: