vrijdag 26 april 2019

Een emmer vol asperges

Ooit lang geleden kocht ik een zakje zaad voor asperges, in mijn herinnering zaten er welgeteld vijf zaadjes in en kwamen er uiteindelijk drie zaadjes op. En dan heb je aspergeplantjes, maar eerst mag je er niet van oogsten. Meteen oogsten, dan hoef je ook die moeite van het zaaien niet te nemen, dan kun je je geld beter meteen naar de aspergeboer brengen.

Later
Ondertussen zijn we misschien wel tien jaar verder en dan krijg je dus dat je in het voorjaar geregeld asperges eet. Soms zo vaak dat je op een bepaald moment denkt laat die plant toch schieten, terwijl het nog lang geen Sint Jan is. Zo ver is het dit jaar nog niet, maar wat doe je als je een emmer met asperges hebt? Nou dan koop je in de supermarkt salami in plaats van ham en thuisgekomen surf je je een ongeluk. Want ergens in je achterhoofd heb je de herinnering dat je ooit een asperge bladerdeeg pakketjes gemaakt hebt - maar hoe ook alweer ?

Reclame
Overal zie je van die reclame recepten, dit recept is gesponsord door merk X. Nou ik heb geen merk X in mijn diepvries liggen, in mijn diepvries lag bio bladerdeeg (bio butter blätterteig). Om de consument te foppen en het niet te duur te maken zitten er dan maar zes plakjes in en geen tien - of dat denk ik dan. Maar je probeert meer bio te kopen of niet en hoe vaak eet je nou eigenlijk bladerdeeg ? Dus na lang surfen en goed nadenken heb ik mijn eigen recept in elkaar geflanst. Van het resultaat zijn geen foto's (niet aan gedacht), maar hubby G riep - dit is het lekkerste dat ik ooit gegeten heb. Nou lijkt me dat enigszins overdreven, maar het geeft wel aan dat het recept goed gelukt was.

benodigdheden
- 24 asperges, de kleur maakt niet uit (alleen de toppen zo'n 8 à 10 cm lang)
- 1 grote tomaat
- gesneden plakjes salami (de rest kan op brood)
- 1 geklutst ei
- peper
- 6 plakjes bladerdeeg

- oven voorverwarmen op 225 °C

Van de asperges gebruik je alleen de toppen, ik heb ze niet gekookt dat is niet nodig. Als je daar geen vertrouwen in hebt of als je de rest van de asperge ook wilt gebruiken - kun je ze even kort koken. De tomaat wassen, doormidden en dan in plakjes snijden zodat je ongeveer 12 stukjes hebt. De plakjes bladerdeeg ontdooien en voordat je ze uitrolt met peper bestrooien. Met de deegroller het plakje groter uitrollen, dan de plakjes doormidden snijden zodat de twee stukken die je over houdt korter en breder zijn, niet langer en smaller. Bedek het bladerdeeg met een plakje salami, 2 aspergetoppen en een stukje tomaat. Vouw daarna het bladerdeeg dicht, als het niet helemaal sluiten wil maakt dat niet uit, maak er het beste van. Leg de pakketjes op een met bakpapier beklede bakplaat. Als ze allemaal klaar zijn bestrijk je ze met het geklutste ei.

De bakplaat schuif je in het midden van de oven en dan bak je de pakketjes 20 tot 25 minuten, dat is voor iedere oven weer iets anders. Dus na 20 minuten kijk je even of ze al mooi bruin zijn of dat ze nog iets langer moeten.

Afval
Omdat ik alleen de toppen van de asperges gebruikt heb, heb je nog een goed stuk asperge over. De resten heb ik geschild en in kleine stukjes gesneden, dit met ruim water opgezet en gekookt. Nadat de asperges afgekoeld zijn heb ik ze gepureerd en ingevroren. Daar maak ik dan later soep mee, als de aspergeovervloed voorbij is.
 

Geen opmerkingen: