dinsdag 3 december 2019

Kleine dingen #0

Het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen. Een waarheid als een koe net als dat je niet dik wordt van wat je tussen kerst en oud & nieuw eet, maar dat je dik wordt van wat je tussen oud & nieuw en kerst eet.

Zeventig
Ik ging richting de zeventig, niet alleen qua leeftijd maar vooral qua gewicht. Sta je bij de praktijk ondersteunster op de weegschaal, geeft het ding zeventig kilo aan, dat is mooi dat was je de vorige keer ook. Ik trek een raar gezicht en zij roept vrolijk, je bent in ieder geval niet aangekomen tijdens de feestdagen - ja dûh.

Juli
Maar in juli dit jaar begon de midlifecrisis en stond ik iedere ochtend in pyjama met de blote poten op de weegschaal. De eerste pyjama weging was 69,4 kilo, soms ging het omlaag, vaak bleef het gelijk en op 1 augustus bereikte ik een nieuw hoogtepunt 69,6 kilo - nou dat schiet lekker op dacht ik. Het enige dat dit resultaat verteerbaar maakte was het feit dat de weegschaal app aangaf dat ik meer spiermassa gekweekt had en dat de hoeveelheid vet lichtelijk gedaald was. Maar de blauwe zones waren nog steeds buiten mijn bereik.

Blauw
Net zoals je in de wereld blauwe zones hebt, waar de mensen gezonder zijn dan in de rest van de wereld, werkt de app van de weegschaal ook met blauwe zones. Aan de hand van je leeftijd, geslacht en gewicht wordt bepaald wat voor jou "ongezond", "goed" of "normaal" is. Met mijn 69+ kilo zat ik qua gewicht boven de blauwe zone en heb ik overgewicht, pas met 68 kilo zou ik vanaf boven in de blauwe zone "gezond gewicht" landen. Deze blauwe zones zijn er ook voor de BMI, lichaamsvet, water, spiermassa en je botmassa.

Lijf
BMI hangt nauw samen met je gewicht - dus zolang je te zwaar bent, is ook je BMI niet goed. Maar het probleem met die andere vier (vet, water, spier & bot) is, dat de blauwe zone een percentage van je lichaamsgewicht representeert. Als je afvalt of aankomt verschuift de blauwe zone, het is dus niet puur afvallen, het is in mijn geval ook een kwestie van de verhouding tussen vet en spier. Vet lag ver boven de blauwe zone, de spiermassa eronder, de hoeveelheid water is afhankelijk van die twee en lag daarom ook niet in een blauwe zone. Er was 1 schrale troost, met 2,2 kilo botten zat ik midden in de blauwe botten zone.
 

Geen opmerkingen: