zondag 5 juli 2015

Het moet nu

Je hele wereld kan om je heen neerstorten, de natuur gaat haar eigen gang. Dus besluit hubby G dat vandaag het moment is. Het moet nu gebeuren, ze hebben onweersbuien, wind en regen voorspeld oftewel het kan niet langer uitgesteld worden. 

Het
Het, daar bedoelt hubby G het plukken van de kersen mee. Emmers en teilen worden verzameld, de ladder wordt in stelling gebracht, het trapje wordt gecharterd en het net wordt losgeknoopt. Het is nog vroeg in de ochtend en toch is het al knappend heet. Ik zit ergens boven in de boom, het waait lichtjes, ik zweet, ik word langzaam gebraden - opdienen met een sausje van kersen. Ik ben dit jaar niet goed, de kersen smaken me niet zo en aan de kersen ligt het niet. De warmte, het gedoe met opa, mijn moeder, het vooruitzicht van een logee - het is gewoon een beetje te veel.

Oogst
Uiteindelijk hebben we een mooie oogst, in de koele schuur sorteren we de kersen. De minder mooie gaan in de jam, de mooiste houden we apart om te eten. Je vraagt je af hoe je al die kersen op moet krijgen, maar ik verwacht hulp van mijn broer en de logee.
   

Geen opmerkingen: