zondag 14 juli 2019

Procenten

Dus je leest een boek en ook al heb je de ambitie niet om honderd te worden, die hoge bloeddruk en de zwemband zijn irritant. En gelukkig waren er naast de horrorverhalen ook lichtpunten in het boek te vinden.

Zwak
Van veel snoep, koek en dropjes kan ik afblijven, veel van de nieuwerwetse snoepjes vind ik ronduit smerig - dingen kunnen ook te chemisch of te zoet smaken. Mijn enige zwakke punt is altijd en eeuwig chocolade, al zit ik niet iedere dag met een sherry en een doos bonbons op de divan. Nee af en toe een stukje (of wat meer) en een zondags bonbonneke.

Procenten
In cacao blijken goede stofjes te zitten, maar in gewone melkchocolade zit te veel suiker en te weinig goede stofjes. De goede stofjes schijnen pas effectief te worden als je chocolade eet met een percentage cacao van 70% of meer. Maar ho ho maximaal 10 gram per dag - oeps, dat wordt een uitdaging, want ik vind de 70% chocolade variant al zo lekker dat ik daar met gemak meer van wegwerk.

Supermarkt
Dus nog tijdens de vakantie stond ik in de supermarkt het chocolade aanbod te bekijken, meestal doe ik dat alleen om voor de thuisblijvers iets lekkers te scoren. Maar daar hadden ze van het huismerk repen met 85% cacao en ook netjes een reep van 100 gram, die je in 10 brokjes kon breken - ideaal. Na het avondeten kreeg ik mijn eerste dosis - blech dat was goor. Op die manier is het net een bittere pil. 

Inregelen
Als ik pillen voorgeschreven krijg vraag ik bij de apotheek wanneer kan ik de pillen het beste innemen. Soms krijg ik het idee dat zij het niet eens weten omdat in de bijsluiter vaak iets anders staat. Maar voor deze bittere pil moest ik zelf iets verzinnen en deze pil eet ik tegenwoordig bij de middag T, de T spoelt de bittere smaak weg. En langzaam maar zeker komt hier ook de verleiding weer om de hoek - ik begin deze bittere chocolade lekker te vinden.
   

Geen opmerkingen: