dinsdag 16 juli 2019

Vloeibaar

Terwijl je denkt dat je best gezond eet, groente uit eigen tuin, biologisch vlees en iedere week een stukje vis kom je erachter dat dat toch niet waar is. Het is een harde waarheid en al die ingesleten gewoontes vormen tot nieuwe gewoontes zal een zware taak worden.

Klontje
In gedachten zie ik mezelf in de keuken staan, ik weet precies hoe groot het klontje margarine moet zijn als ik groenten stoof. Ik weet precies hoe groot de klont braadboter moet zijn voor het vlees. En als ik heel eerlijk ben zie ik ook mijn schoonmoeder, die niet zo heel erg van de olijfolie is, maar die wel al jaren alles in vloeibaar vet bakt. Die ook verbaasd was toen ze een keer merkte dat ik dat niet deed. Ik voeg hooguit wat olijfolie toe maar ik bak niet 100% in vloeibaar vet en ook niet in roomboter, wat volgens de goeroes ook ok is. Mij is altijd geleerd dat roomboter spet, en een spetter heet vet op je vel is pijnlijk - dus om in te bakken mijd ik echte boter als de pest.

Koelbox
Nog steeds op de camping bevat de koelbox de 2 aangebroken pakjes vet, 1 keer margarine en 1 keer braadboter. Dus als we weer in de supermarkt staan sta ik deze keer voor een vak waar ik helemaal geen ervaring mee heb. Het vak met een enorm assortiment flessen met vloeibare bak- en braadboters. Op goed geluk kies ik er 1 uit, de rest van de vakantie is het begin. Nu we thuis zijn, is het gebruik van de harde margarines ingeperkt en ben ik op zoek naar die ene fles. Die ene fles tussen al die honderd andere flessen, die mijn favoriet zal worden. En ik ben op zoek naar de juiste verhouding, de scheut, de blik in de pan en dan het weten dat het zo "goed" is.
 

Geen opmerkingen: