zaterdag 27 april 2019

Vroeg opstaan experiment

Hoe staat het met het experiment van het vroege opstaan? Ben ik extra blij ? Krijg ik meer voor elkaar ? Hm. Vraag ik me af of het al tien uur is zodat ik koffie kan drinken ? Navelstaren voor gevorderden zullen we maar zeggen.

Wekker
Als de wekker gaat hoor ik nog steeds de radio, net als eerder. Een andere dj, een ander programma en ja het is mogelijk om aan meer dan 1 dj of radioprogramma een hekel te hebben. Zolang je niet weet waar je dan wel blij van wordt heeft van zender wisselen weinig zin. Of, als je meteen uit bed springt maakt dat allemaal niets uit. En dat is dus mijn probleem, vroeger opstaan heeft daar niets aan verandert, als ik me omdraai tuk ik gewoon door zonder de muziek te horen. Hier zit verbeterpunt 1, spring meteen uit bed.

Ochtend
Het ontbijt eet ik gewoon meteen na het ochtendritueel dus dat schuift net als het opstaan een heel stuk naar voren. Dat is op zich geen probleem behalve op mijn vroege-vogel-zwemdag. Eet ik anderhalve rijstwafel voor het zwemmen en ontbijt na het zwemmen of andersom ? Want ik heb zo veel tijd voor het zwemmen, dat ik ook makkelijk mijn normale bak met muesli naar binnen kan werken. Ik heb eerst muesli en na het zwemmen de rijstwafels geprobeerd en dat was de enige dag ik om elf uur al trek had. Dus testpunt 1, toch eerst die rijstwafels eten.

Troost
Verlang ik al extra vroeg naar de koffie ? Hmm, nee. Als Bonnie vroeg is voor haar brokjes zet ik het apparaat misschien een kwartier eerder aan, maar dat deed ik ook al toen ik nog niet vroeg opstond. Verder ben ik niet flauw van de trek voor het twaalf uur is, dus daar verandert het vroeg opstaan niets aan, ook 's middags heb ik nooit trek. Dus qua eten en drinken is alleen het ontbijt op de zwemdag een punt.

Klussen
Krijg ik meer voor elkaar? Nou als dat zo is, dan heb ik dat nog niet gemerkt. Wat ik wel merk is dat ik soms midden op de dag merk dat ik tijd vrij heb en op zoek ga naar een klusje. Of ik lees het sufferdje terwijl ik rustig een glaasje water wegwerk. Meer voor elkaar krijgen lukt volgens mij pas als je bewuster je dag gaat indelen. Want het duurt soms verrekte lang voor het tien uur is, maar daar moet je natuurlijk niet op gaan zitten wachten, je moet iets doen - die tijd verstrijkt vanzelf wel.

Power
Ben ik vroeger moe? Nee dat valt wel mee, hubby G heeft ook al een paar keer de power nap geprobeerd. Hij zegt ook, je denkt dat slapen niet lukt tot je wakker schrikt van de wekker die op negen minuten staat. Zelf heb ik vaak het gevoel nog steeds moe te zijn na een power nap, dus het is niet mijn favoriete bezigheid. Zelf ga ik liever door tot ik instort dan dat ik ergens op een dood punt negen minuten op de bank lig. Want zodra ik ga liggen klimt er drie kilo poes bovenop me en zie dan nog maar eens fijn in slaap te vallen.

Doorgaan
Gaan we door ? Ja ik denk het wel, tot het een keer ergens spaak loopt natuurlijk. Dan lig ik nog in het warme nest en is hubby G opgestaan omdat hij altijd al vlotter was. Het enige wat me tot nu toe een beetje tegenstaat of waar ik moeilijk over denk is het om negen uur in bed liggen. Als ik niet om negen uur in bed lig, krijg ik gewoon echt te weinig slaap. Dus laatst ging ik niet naar het Alzheimer café omdat je dan zeker niet voor tienen thuis bent en zo vroeg in dit experiment wilde ik dat niet wagen. Maar als je er goed over nadenkt is het natuurlijk kul, toen ik nog niet vroeg opstond had ik ook wel eens een dag dat ik veel later naar bed ging. En ook toen ging de wereld niet ten onder. 
 

Geen opmerkingen: