vrijdag 18 september 2015

Anti maal

Meestal schrijf ik om niet gek te worden, als dat alleen niet meer helpt zoek ik een ingewikkeld brei- of haakwerkje uit. Ik blader een Verena door en stuit op een truitje, het voorpand gelijkt een tafelkleedje - dat wordt hem. Het is alleen beschreven in maat 36, maar als anti maal project maakt dat niet uit, daarnaast smokkel ik, ik neem ander garen en dikkere naalden en stil hoop ik dat het straks toch groot genoeg is.

Scherp
Of je nou oude of nieuwe patronen hebt, nieuwe breibladen of bladen die al jaren bestaan - 1 ding blijft altijd hetzelfde. De patronenschrijvers hebben als hobby hun volgelingen scherp te houden. Het is nooit eens 100% duidelijk wat nu de bedoeling is. Met dit patroon is het al net zo, het ronde patroon is door middel van een tekening beschreven tot en met toer 113 maar je breit het maar tot toer 87? Waarschijnlijk zijn die extra toeren nodig als je het truitje in een grotere maat wilt breien, maar ze hebben maar 1 maat beschreven. Daarna krijg je een overgangs patroon, dat heel onlogisch lijkt totdat je eens goed gaat tellen. Als je telt merk je dat niet alles even groot is en voor het vervolg is dat wel nodig. Dus een kunstgreep om eerder broddelwerk recht te trekken. Het laatste patroon sluit voor geen meter aan op wat je al hebt.

Tellen
Nou de kunstgreep was 4 toeren, dus van het eindpatroon sla je de eerste 4 toeren over en dan ziet het er wel weer logisch uit. Zodra je het patroon 1 keer gehad hebt, moet je wel opletten, want in toer 1 en drie missen de omslagen. Gelukkig gebruik je dit patroon ook voor het achterpand, dus dit weet je alvast - hoef je alleen die ene omslag, die in toer zeven staat nog te ontdekken. Nadat ik het ronde kleedje min of meer vierkant gebreid heb zie ik dat de manier van minderen op de hoeken niet duidelijk beschreven is. Het vierkant is onder breder geworden en de zijnaden zijn aan de korte kant, waarschijnlijk moest dat precies contra gebreid worden. Diepe diepe zucht. En eigenlijk is dit dus precies waar ik naar op zoek was, iets dat dusdanig krom in elkaar zit, zodat je niet de hele tijd zit te malen.
 

Geen opmerkingen: