dinsdag 8 september 2015

Leerschool #1

Het leven is een harde leerschool en waarom ze je sommige dingen niet op school leren of in een aparte verplichte cursus Nederlands recht is mij een raadsel. Dan hoor je soms dat algemene kennis van het Nederlands wetboek verwacht wordt. Hoe dan ? Eens in de zoveel tijden veranderen al die wetten en het enige dat je thuis ooit geleerd hebt is dat je bij de T maar 1 koekje mag en niet twee.

Erven
Hoe vaak komt een gemiddelde Nederlander in aanraking met het erfrecht, kort samengevat is het antwoord - niet vaak. Maar iedereen kent verhalen over ruzies, procederen en met een beetje geluk kennen ze ook de verhalen over na afloop samen eten en samen herinneringen ophalen. Nou is mijn vader een aantal jaren geleden overleden en mijn broer en ik hebben geen ruzie gemaakt, wij hebben elkaar alleen wanhopig aangekeken. Maar over de bron van deze wanhoop, onze moeder, schrijf ik vaak genoeg.

Rechten
Je hebt rechten en plichten, er is ook erfrecht en sinds de laatste wijziging van het erfrecht is het standaard dat de langstlevende erft. Wat ook wijzigde is dat je kinderen kunt onterven, maar daar moet je dan een testament voor maken. Maar hoho, dat gaat zomaar niet - dit is echt weer op zijn Nederlands geregeld. Je kunt een kind wel onterven, maar dat betekent dat hij altijd nog aanspraak kan maken op de helft van wat hij of zij normaal gesproken gekregen had. In mijn ogen is dat niet onterven, dat klinkt in mijn oren als een halfje bruin volkoren bij de bakker.

Geen opmerkingen: