woensdag 8 februari 2017

Römertopf #3

Ik ben vastbesloten om pudding in de romeinse pot te maken en ik pak het meest vage kookboek aller tijden erbij. De mijne is dik en dof goud van buiten, mijn Artusi, het kookboek van Artusi is een apart kookboek, het is alleen een goed kookboek als je van experimenteren houdt of als je weet wat hij eigenlijk bedoelt, maar niet opgeschreven heeft.

Veld
In de Artusi staan recepten voor pudding, pudding die in een veldoventje gaan - iemand een idee wat een veldoventje is ? Nou ik vond dat je dat wel mocht vergelijken met een Romeinse pot, die in de oven staat. 100 gram bitterkoekjes, 100 gram suiker, 1/2 liter melk, 80 gram aardappelmeel en 3 eieren. Ik vergelijk de ingrediënten met die van de flan Albine, ik ga voor 3 eieren, de halve liter melk, 100 gram koekjes, aardappelmeel heb ik niet nou ja dan maar zonder. De hoeveelheid suiker middel ik op 70 gram en ik doe er 1 mini schepje zout in.

Test
Volgens Artusi kook je eerst de melk met de suiker en het aardappelmeel. De koekjes doe je er later bij en als het gekookt heeft laat je het afkoelen. Je splitst de eieren, de eiwitten klop je stijf, stijf als in ze vallen niet meer uit de kom als je de kom ondersteboven houdt. Als de melkmassa afgekoeld is roer je de dooiers erdoor en spatel je het eiwit erdoor.

Resultaat
Het resultaat dat uit de oven komt is een holvormig iets, mooi bruin dat wel en toch nog net niet goed genoeg. Ik had natuurlijk geen tijd om de melkmassa af te laten koelen en heb de boel warm door elkaar gespateld en de keer erop had ik geen koekjes en geen aardappelmeel en dat gaf een nog gekker resultaat, waar gelukkig geen foto's van zijn. Dus op het boodschappenlijstje staat een emmer geduld en aardappelmeel.
 

Geen opmerkingen: