vrijdag 26 juni 2015

Broeds

Onze kippen zijn al wat ouder, er zijn er al een paar omgekukeld en vier ervan zijn haaibaaien eerste klas. Dat de pikorde al geregeld is boeit ze niet, als je in de weg staat kun je een optater krijgen. De krielen zijn al geminimaliseerd tot 1 hen en 1 haan. De haaibaaien zijn nooit broeds, de andere kippen zijn het soms, de krielhen is vaker broeds, maar meestal op een moment dat het jou niet uitkomt.

Eieren
Ik merkte dat iedere ochtend en avond dezelfde kippen op een nest zaten, met geen pikhouweel er vanaf te krijgen, conclusie: broeds. Ik overleg met hubby G of we dit jaar tijd hebben voor kuikens en zo struin ik MP af - op zoek naar broedeieren. Ik overleg nog met de pony buurman, wil jij ook, heb jij al ? Hij had al nieuwe kippen, maar de keuzes doorspreken is nooit verkeerd. En dan nog, de buurman kennende als ik straks een hele mooi haan of hen heb heeft hij vast interesse.

Fiets
Na een belronde stappen we op de fiets om eieren te halen, daar aangekomen voltrekt zich een typisch fenomeen. Er worden handjes geschud en dan wordt er gepraat, hoe heet je, waar kom je vandaan, ben je er dan een van die en die en waar woon je dan ? Totdat ze ongeveer weten wat voor een vlees ze in de kuip hebben, dan wordt er over de kippen gepraat. De verkoper is een liefhebber van het ras, wij zijn simpelweg liefhebbers van "de kip". We gaan met zijn drieën de kippen bekijken en pas dan ruilt een doosje eieren van eigenaar, niet eerder.
  

Geen opmerkingen: