donderdag 25 juni 2015

Moestuin #35

Het moment is aangebroken in de moestuin, dat moment dat je eigenlijk niet goed weet wat je zal eten. Ondanks dat het Sint-Jan is geweest, asperges en rabarber mogen nu op krachten komen in plaats dat ze op het bord belanden, is er keuze. Alles lijkt hoognodig geoogst te moeten worden, dus kiezen is moeilijk.

Bonen
De gewone stokbonen zijn op weg naar de hemel, maar bloeien nog niet. Vaak knip ik ze dan 1 keer af op heuphoogte, maar ondanks dat weten ze het net dat over het bonenvak hangt wel te bereiken - dus heeft het zin ? Ik heb al een keer sperziebonen gegeten en ik zag dat de tuinbonen bijna aan de beurt zijn, maar eerst . . . verse kapucijners.

Winter
Dat kapucijners wintervoer is, bleek toen mijn moeder belde. Ik ga zo kapucijners plukken meldde ik. Kapucijners, die eet je toch in de winter, was haar reactie. Als zelfs mensen van voor de oorlog kapucijners alleen in pot, blik of gedroogd kennen dan is het ook niet gek dat de rest van Nederland ze niet vers kent.
 

Geen opmerkingen: