vrijdag 15 april 2016

Weg ermee

Marktplaats, ik ben er echt een fan en voorstander van en toch gaat het me zo langzamerhand een beetje tegenstaan. Je wilt een boek verkopen en vraagt twee euro, ze bieden een kwartje. Je hebt een mooie originele zeventiger jaren salontafel, je vraagt honderd, ze bieden vijfentwintig. Als je de krant leest moet je geloven dat Nederlanders in het buitenland te veel betalen omdat ze niet gewend zijn om af te dingen. Nou daar merk ik op marktplaats helemaal niets van, denk ik dan.

Word
Omdat papier geduldig is heb ik een word document met handige zinnen, even knippen en plakken - klaar. En het is vaak ook geen afdingen, want zodra je een tegenbod doet krijg je vaak al geen reactie meer. Niemand schijnt er bij na te denken dat je ooit zelf het aangebodene gekocht hebt, dat je het in moet pakken en dat je er mee naar de post moet fietsen. Of dat hoop ik maar, ik hoop toch niet dat ze daadwerkelijk denken dat ik dat allemaal voor een kwartje ga doen. Echt, de oud papier doos staat maar op een meter afstand. 

Leukerds
En toch zitten er leukerds tussen, die vragen wat versturen naar BelgiĆ« gaat kosten en waar je dan vervolgens hele gesprekken mee hebt. Die hun website met eigen projecten met je delen en die vol enthousiasme mailen dat het pakket er is. Voor de leukerds blijf je op marktplaats, wel heb ik mijn boeken verhuisd naar boekwinkeltjes punt nl. Of dat een blijvertje is weet ik nog niet, maar omdat dat met een winkelwagen werkt heb ik nog geen klanten gehad die vragen of het ook voor een achtste van de prijs kan. Een eigen boekwinkel is niet gratis, dus als de winkel niet loopt zal ik weer iets anders moeten - Tom Poes verzin een list.
 

Geen opmerkingen: