dinsdag 18 november 2014

Hard hoofd

Na een best end knappen is de familie compleet en zijn we op visite. Als mijn moeder me de keel uithangt loop ik even weg en valt ze een van de anderen lastig. Zoals de Engelsen zeggen "there's safety in numbers".

Curiosity killed the cat
Op een bepaald moment beland ik met mijn schoonzus in de kelder. Zij haalt de was uit de automaat en stopt er weer wasgoed in voor een twintig minuten wasje. Ik installeer me op de droger en we praten de tijd weg. Op een bepaald moment komt mijn broer naar beneden, kijken wat we aan het uitspoken zijn. Hmm denk ik, als wij beneden zijn en mijn nichtje zich met haar verjaarscadeaus verschanst heeft op haar kamer, dan wordt boven de spoeling dun en dan kan het niet lang duren voordat . . . daar onze moeder aankomt. Mijn broer verdwijnt heel slim weer naar boven.
De was is klaar, we hangen hem op en gaan met zijn allen naar boven. Ik heb hoge nood, dus ik loop voorop, achter me hoor ik mijn moeder de kelder aanprijzen als een mooie ruimte om te dansen. Vervolgens hoor ik mijn schoonzus schreeuwen en een harde bonk, de hoge nood moet wachten. Ik loop terug en zie mijn moeder languit op haar rug op de grond liggen en ik weet precies wat er gebeurd is. Ma heeft net als vroeger willen walsen en een zwier gemaakt en is vervolgens ter aarde gestort. Ze is ten slotte geen zeventien meer. 

Nuchter
Ik probeerde haar nog op te vangen zegt mijn schoonzus tegen me, maar daarvoor had ze te ver weg gestaan. Ma is plotsklaps weer "normaal", ik heb een bult op mijn hoofd voel maar. Ik hou haar hoofd iets van de grond, ga G. maar halen zeg ik tegen mijn schoonzus. Ik denk maar zo, heeft hij die EHBO cursus ten minste niet voor niets gedaan. Heel voorzichtig laten we haar eerst zitten en vervolgens opstaan, daarna dirigeren we haar naar boven en naar de bank. Ze krijgt een met een handdoek omwikkelde zak diepvriesgroente tegen de zwelling. Als ze haar hoofd achterover leunt blijft dat precies goed zitten. Mijn nichtje installeert zich naast oma, terwijl de mannen en ik het laatste licht benutten voor een blokje om.

Korte termijn geheugen
De volgende dag springt hubby G. op de fiets en de rest van de wakkeren maken een ochtendwandeling naar het dorp en terug. Nadat we terug zijn dekken we de tafel voor een vroege middagboterham. Moeders is flink op dreef en ik besluit haar te onderbreken met een vraag. Hoe is het met die bult op je hoofd ? Ze kijkt me vragend aan. Doet het nog zeer ? Heb ik een bult op mijn hoofd ? Ze voelt eens. Ik heb een bult op mijn hoofd ! Hoe zou ik daar nu aangekomen zijn ?
 

Geen opmerkingen: