donderdag 27 november 2014

Soep #1


Soep, ik ging soep maken - hubby G. had nog geroepen vergeet de paprika's niet, de paprika's liggen rimpelig te worden. Paprikasoep ? Ik kon me er helemaal niets bij voorstellen. De moestuin in, wat hebben we nog ? Kool, kool, veel kool en daar staan nog zielige bietjes. De bietjes zien er armetierig uit, bietjessoep met paprika ?

Rode soep
De bietjes wilden dit jaar niet erg, ze wilden niet opkomen, ze wilden niet groeien en ze werden aangevreten. Ik trek een kudde bietjes uit de grond, grote, kleine en half afgeknaagde. Als ik dat zie zucht ik nog maar eens. Ik surf en zoek een recept dat me de goede richting in zal duwen.

Klad
Ik noteer op een kladje wat ik aan ingrediënten in de pan gooi. Stel het is een gouden soepie denk ik. Meestal gaan de kladjes bij het oud papier, maar deze keer kan het resultaat het daglicht verdragen. In een klontje boter bak ik 1 fijngesneden teentje knoflook en drie aan stukken gehakte verlepte paprika's.
Die paprika's mogen natuurlijk ook niet verlept zijn. De bietjes schil ik, geschild zijn ze niet armetierig, geschild zijn ze glimmend als robijnen.
Uiteindelijke recept;
1 teen knoflook
3 paprika's (eventueel verlept)
in een klont boter bakken, hier
550 gram bieten kleingesneden
2 aardappels kleingesneden
4 dl bouillon
8 dl water
1 groen blokje (peterselie)
aan toevoegen en dat langzaam laten koken.

Gepruts
Ik denk op een bepaald moment dit wordt niets, de bieten zijn nog hard, de soep is waterig. Dus ik voeg een paar aardappels toe tegen het waterig zijn en laat het nog wat langer koken. De bieten blijven hard, ik grijp naar de blender en zo creëer ik nog wat extra afwas. Als alles fijngemalen is zet ik de soep weer op de plaat om het nog wat te laten koken. Terwijl ik daar mee bezig ben bedenk ik me dat ik het vlees van de schenkel helemaal vergeten ben. Ieder nadeel heb zijn voordeel, als het vlees al in de pan gezeten had was het nu babyprut geweest. Ik doe het vlees van de schenkel in de pan, maar ik moet zeggen zonder dat vlees was de soep ook lekker geweest. Lekker soepie, lepeltje freche crème erin - net een verboden-in-te-rijden bord !
 

Geen opmerkingen: