zondag 16 november 2014

Wiskunde

Als we voor een van de nichtjes een verjaarscadeau gaan kopen plan ik de Wibra in de winkelroute. Heel breiend en hakend Nederland is enthousiast over het Fenna garen dat ze verkopen en ik hoop dat ze het nu eens zullen hebben. Ik heb nog nooit Fenna in levende lijve in de winkel gezien, ook deze keer niet. Om de teleurstelling wat te verzachten koop ik zes bollen Bianca, rood gemĂȘleerd.

Heb
Als we thuis zijn vraagt hubby G. of ik het aangeschaft heb voor de heb, au. Ik besluit acuut om er "iets" mee te maken, zes bollen heb ik. Wat zal ik eens maken, ik denk aan een trui, ik denk aan de gebreide deken die boven ligt en niet naar mijn zin is, ik denk. Ik ga achter de computer zitten en ik surf rond, zou ik een deken kunnen haken ? En hoe dan, ik zoek plaatjes van gehaakte dekens, de een nog mooier dan de andere. Als je een deken haakt, hoeveel steken moet je dan opzetten ? En duren die toeren dan niet eindeloos ? Mij lijkt dat een enorm gedoe, tot ik op het corner-to-corner principe stuit. Ik zie op het hobby hobby knutsel forum ook wel werkstukken, die zo gemaakt zijn. Mijn besluit is genomen, een corner-to-corner gehaakte deken voor op de bank.

Grootte
Ik bekijk een youtube filmpje en het principe lijkt me duidelijk, ik begin voortvarend. Dan slaat de twijfel toe, hoe groot wordt zo'n deken met zes bollen garen ? Ik weeg hoeveel garen ik gebruikt heb en ik tel hoeveel blokjes ik daarmee gehaakt heb. Met zes bollen kan ik 3.672 blokjes haken, maar hoe groot wordt die deken dan ? Iedere toer is steeds 1 blokje langer, ik bedenk me dat er vast wel een knappe kop een formule daarvoor bedacht heeft. En inderdaad hoor, (n*(n+1)) gedeeld door twee is de formule voor vragen zoals;
als
je alle getallen van 1 tot 100 bij elkaar zou optellen wat is dan de uitkomst ?
Hoeveel blokjes krijg je naast elkaar als het totaal niet meer dan 3.672 mag zijn, het antwoord is
n = vijfentachtig. Ik meet en reken en kom tot de conclusie dat ik met zes bollen een gelijkbenige driehoek van 1 meter 35 lang krijg, mijn wiskundeleraren kunnen alsnog trots op me zijn.

 

Geen opmerkingen: