zaterdag 29 november 2014

Moestuin #12

Het grootste nadeel van een moestuin, vind ik dat je soms gedwongen wordt langere tijd meer van hetzelfde te eten. Ook al doe je nog zo je best - soms heb je te veel van dit of te veel van dat. Als je niet alles op de composthoop wilt gooien zijn je opties:  weggeven, leren variĆ«ren, conserveren en bewaren.

Moeten
Op dit moment moeten de laatste paprika's op, ik had bedacht om die samen met een savooiekool te stoven. Als ik bij de kolen aankom ligt een rode kool op apegapen, rode kool met paprika's - no way. Maar als hij op de grond blijft liggen rot hij weg, zeg maar nee dan krijg je er twee. De savooiekool is voor in de pan en wat doe ik met die rode kool ? Bewaren.

Hamsteren
Als je wat bewaart heb je nog eens wat, als je altijd maar van alles van straat raapt en bewaart, wat heb je dan ? Antwoord: een grote rotzooi. Mijn ouders waren volleerde hamsteraars, dus er valt genoeg op te ruimen - dwaal ik af ? Nee, ik ben ergens naar op weg. Na de laatste opruimactie met mijn broer, keek ik in mijn tas en vroeg hem - wat is dat ? Ik dacht dat jij daar nog wel iets aan zou hebben was mijn broers antwoord. Een bos touw, en dan nog zo'n bos met allemaal van die friemelkleurtjes. Te lang om in je eentje mee touwtje te springen en van discutabele kwaliteit. Fijn, alsof er al niet genoeg rommel bij ons in de schuur ligt.

Hangen
Hoe bewaar je een rode kool ?  Als je het helemaal goed doet, hang je hem ondersteboven, koel, droog en donker. Deze kool zal ik niet lang bewaren, want ik kwam niet verder dan koel en droog. Opgehangen aan een stuk gekregen touw.

Geen opmerkingen: