donderdag 26 februari 2015

Wat eten we ? #1


Wat eten we ? Wat een irritante vraag is dat, vooral als je nog geen flauw idee hebt. Mijn moeder antwoorde altijd "hussen met je neus ertussen", zo'n antwoord waar je als kind niet veel wijzer van werd. Op de vraag wat eten we morgen, hulde ik mij in stilzwijgen, ik had zin in pizza, maar wist niet wat er dan op moest.

Moestuin
Normaalgesproken haal ik voor pizza iets in huis, maar op het menu deze week staan de laatste resten van de moestuin, want de moestuin moet leeg. Ik plukte een portie spruiten voor mijn schoonouders en haalde de laatste twee rode kooltjes uit de tuin. 1 mini en een iets groter exemplaar, wat doe je er mee als je zin hebt in pizza ? De grootste bewaar ik om koolsalade van te maken en de kleinste, die doe ik op de pizza. Ik was erg bang voor het bloeden van de rode kool, maar dat viel me erg mee.

Karton
Ik maak pizzadeeg met de volgende ingrediënten;  
200 gram bloem
140 gram griesmeel
5 gram droge gist
1,5 dl water (op kamertemperatuur of lauw)
1 losgeklopt ei
30 gram olijfolie
5 gram zout

Ik doe alles in de broodbakmachine op standje deeg en laat de machine 20 minuten kneden. Tussendoor spiek ik even en als er iets aan de wand blijft plakken duw ik dat naar beneden. Het deeg laat je een uur rijzen, deze tijd gebruik je om alles wat je op de pizza wilt doen alvast klaar te zetten. Na het rijzen druk je voorzichtig de lucht eruit en maak je er weer een bol van. Laat het deeg onder huishoudfolie een kwartiertje rusten, daarna rol je het deeg uit en leg je het op een met bakpapier bekleed bakblik. Als je alle ingrediënten nog niet klaar hebt liggen, doe het folie dan nog even over het uitgerolde deeg heen. Beleg de pizza naar eigen inzicht - ga los. Ondertussen verwarm je de oven voor op 200° C.
Rodekool pizza;
rode kool in dunne reepjes gesneden (ongeveer een kwart van een grote rode kool)
1 ui
knoflook
2 tomaten
Mozzarella
ananas
gehalveerde zwarte olijven
geraspte kaas
Italiaanse kruiden
Als laatste besprenkel je de pizza met olijfolie

Schuif het bakblik in het midden van de oven en bak de pizza 25 à 30 minuten.
 

Geen opmerkingen: