woensdag 1 april 2015

De hysterische huisvrouw #4

Toen ik hier pas het boek van Levine van Doorne besprak en haar blog linkte zag ik hot cross buns. Cho-co-la-de hot cross buns. Hot cross buns zijn echte paasbroodjes en goh het is bijna Pasen en goh ik heb eigenlijk geen tijd, dus laat ik die maar gaan maken. Oftewel ik had weer eens 1 van mijn hysterische buien.

Sjokola
Ik hou van chocolade, maar terwijl ik 150 gram couverture in stukken stond te hakken, vroeg ik me af of dat niet te veel van het goede was. Meestal halveer ik het aantal grammen chocolade dat in een recept staat, maar ja ik was niet in denk-modus. De ingrediĆ«nten gingen in de broodbakmachine, ik maakte een raar soort papje en loste poedersuiker op in water voor het glazuur. In de keukenkast zocht ik naar mijn "geheime" gereedschap, netjes weggeborgen in een oud cacao blik, een kleine spuit met verschillende spuitmondjes. Dat leek mij handiger dan een spuitzak, die ik ook heb - maar die al zeker vijf jaar in de ongeopende verpakking in een keukenla stof ligt te vangen.


Drol
Het deeg moest opgedeeld worden in 12 stukken en vervolgens kleine bolletjes worden. Het papje moet je er in een kruis overheen spuiten, dat kun je mooi doen terwijl je de oven voorverwarmt. Terwijl ik daar mooie kruisjes aan het spuiten was moest ik opeens aan mijn schoonzus denken. dit leek me toch eerder een klusje voor haar dan voor mij - maar alla, ik was er nou eenmaal aan begonnen. Terwijl de buns in de oven stonden, maakte ik het glazuur klaar, dat kwast je er dan over als ze uit de oven komen.

Nasjen
Hubby G kwam schooieren of er niet iets te eten was, je mag een bun hebben zei ik, maar is dat niet jammer dan vroeg hij. Boter op je hoofd smeren en zelf droog brood eten dat is jammer. Zo lagen er elf buns af te koelen, ik ging met bun elf op de bank zitten. De volgende keer doe ik maar half zo veel chocolade in het deeg, wat zeg ik ? De volgende keer maak ik denk ik gewone hot cross buns met krenten en / of rozijnen. De combinatie chocolade en brooddeeg vind ik niet echt geslaagd, de chocolade komt beter tot zijn recht in koekjes. Heb ik nog tijd voor koekjes ?
 

Geen opmerkingen: