maandag 8 februari 2016

Erfelijk belast

Dit jaar ruim ik mijn administratie iets rigoureuzer op dan andere jaren. Omdat ik vorig jaar overgeslagen heb moet ik al twee jaar doorworstelen, maar het irriteert me ook dat er zo veel overblijft. Dus de mappen, die ik andere jaren oversla werk ik deze keer ook door.

Knipsels
Bij ons thuis werd altijd druk geknipseld, ik kan me herinneren dat mijn moeder de golfcursus netjes uit de krant knipte zonder dat ik ooit bij haar de ambitie bespeurde om de golfbaan van dichtbij te bekijken. Stripjes, mooie tekeningen, interessante stukken, alleen lezen en op het moment genieten was niet genoeg. De schaar ging erlangs, de naam van de krant of van het tijdschrift en de datum werden erbij geschreven. Ik kan die golfcursus nog door onze woonkamer zien bewegen, in een doos verhuisde hij van de ene naar de andere kant van de kamer. Ik verwacht hem ooit nog eens te zien.

Bril
Een visite bij mijn ouders, ik vertel mijn vader dat Martin Bril, een schrijver waarvan ik verwacht dat hij hem niet kent, overleden is. Mijn vader zegt "ja dat heb ik gezien", hij springt op en verdwijnt vervolgens in zijn heiligdom om terug te keren met een map. In de map zit keurig in hoesjes, stukken uit de krant, een hele verzameling doden. Mijn vader knipte niet alleen de mensen, die hij bewonderde of kende - nee, hij knipte ze allemaal. Verder knipte hij alles over zijn geboortestad, het koningshuis, de 2e wereldoorlog, dieren, kunst en spotprenten. Verder bewaarde hij de weekspecials van de krant en knipte hij verder al het andere wat hem interesseerde. Ik wil niet te diep nadenken over dusdanig uitgebreid knipselgedrag, ik ben bang voor de conclusie.

Roer
Ik worstel mij dus stug door mijn verzameling rode mappen heen, de bijgehouden mappen zijn het makkelijkst. Nu heb ik er nog twee over en dan kan het weer een jaar op zolder bivakkeren. En wat zit er in die laatste mappen ? Knipsels, folders over dit en dat, kopietjes. De knipsels zijn netjes voorzien van de naam van de krant en een datum, zucht. Alles wat me nu oninteressant lijkt gaat richting de oud-papier doos, sommige knipsels blijven me trekken. Ik laat hubby G er 1 lezen, een boekbespreking over een boek van dr. R. Meredith Belbin achter zijn naam staat zijn leeftijd (73), vandaag de dag is hij of 89 of dood. Zou mijn vader . . .
 

Geen opmerkingen: