zaterdag 20 februari 2016

Ik geef het je op een briefje

Je kunt rustig op visite gaan en ook al heeft je moeder in geen tijden gebeld, dan staat ze op je antwoordapparaat, ik geef het je op een briefje.

Verjaring
Als we thuis komen na de verjaardag knippert het antwoordapparaat en de vriendelijke stem meldt
'U heeft drie nieuwe berichten'. Toe maar, drie nog wel. Mijn moeders stem meldt dat ze me iets had willen vragen maar dat ze later, na het avondeten, wel terug belt. Het volgende bericht volgt koud een halfuur later, ze bedankt de machine en zegt dat ze later wel terug belt. De derde keer is daadwerkelijk na het avondeten en ook nu wordt de machine bedankt, blijkbaar hebben wij een hele vriendelijke machine.


Niet
De ervaring heeft me geleerd dat terugbellen weinig zin heeft, heb ik jou gebeld ? Nou ik zou niet weten waarover of waarom. Dus ik verwacht er niets meer van, maar de volgende dag gaat de telefoon - mijn moeder. Waarom bel je ? Nou er ligt hier een briefje en ik wist niet van wie dat nummer was, dus ik dacht ik bel dat nummer even . . . okay. Als het gesprek op zijn einde loopt zeg ik tegen haar dat ze het briefje maar op moet eten zodat ze me niet nog een keer belt, omdat dat haar niet smakelijk lijkt zeg ik dat weggooien ook goed is.

Impuls
Drie uur later belt ze weer, als ik opneem zonder mijn naam te zeggen merk ik dat ze niet weet wie ze belt. Uit de hoogte klinkt het 'met wie spreek ik', jij belt toch denk ik. Als ze vertelt dat ze belt omdat er een briefje naast de telefoon ligt, vraag ik of ik even lachen mag, je zou dat briefje toch weggooien. Ja nou zie je dat kon niet, want er staat op de achterkant ook nog iets - R, om vier uur aan de waterkant. Is dat vandaag vraag ik, nee zegt ze heel stellig, nou dan kan het briefje wel weg. Ja, ik denk dat ik die briefjes maar weg doe. Zo stellig als mijn moeder 'nee' zegt weet ik haast zeker dat ze R ook al gebeld heeft, dat geef ik je op een briefje.
 

Geen opmerkingen: