zaterdag 9 juli 2016

Gevallen boekenkast

Ik was nieuwsgierig hoe het met mijn moeder ging zo logerende en of mijn broer haar al achter het behang geplakt had. Naast de verwachte antwoorden kwamen ook een aantal verbazingwekkende antwoorden. Ze zong nog steeds negatieve liedjes, dwaalde in de nacht, had moeite om het toilet te vinden en snapte het belang van de speciale broekjes niet.

Nieuw
We zijn met ma naar het paard en terug gewandeld, dan is ze al moe was de mededeling. Naar het paard en terug en halverwege al moe, terwijl ma altijd verkondigt dat ze nog iedere dag wandelt. Dat ze meldt dat ze nog regelmatig naar de markt gaat, die zeker net zo ver is als het genoemde paard. Dat wij een heleboel van haar opmerkingen als onzin afdoen, maar wel geloven dat ze wekelijks meermalen naar de markt gaat. Hoe dom zijn wij of wisten we het eigenlijk al, maar wilden we het nog niet geloven ?

Tukken
Verder meldt mijn broer dat ze graag naar de Jantjes kijkt, eventueel elke dag hetzelfde stukje van de jijtube. Als ze overdag op de bank zit dommelt ze gewoon weg. Nou verbaast dat me niet enorm als je zo oud bent - maar het is wel anders dan eerst. Altijd hangt ze aan je rokken en ratelt als een jukebox en nu sukkelt ze naast je gewoon in slaap - haast ongelooflijk.

Meneer
Maar de grootste verandering is er eentje waar mijn schoonzus al lange tijd bang voor was, bang niet als angst maar bang als verwachting. Tijdens het logeren vroeg ma aan mijn schoonzus wie ze was, ze weet niet meer wie haar schoondochter en kleindochter is. Op de dag dat mijn moeder hier aankomt, de familie weer naar huis is en hubby G in de schuur wat opruimt wordt het me op een dienblad aangereikt. Wie is die meneer, die net hier was ? Welke meneer vraag ik. Mijn moeder trekt een gezicht en zegt, die meneer die hier net was, nu is hij geloof ik in de schuur. Je verwacht het, toch overvalt het je, het is komisch en ook niet - wat zal ik zeggen ? Die meneer, mijn eigen hubby G - er is weer een boekenkast in haar hoofd omgevallen, eentje die het heel lang volgehouden heeft. Wanneer vallen de boekenkasten met de namen van mijn broer en mij ?
 

Geen opmerkingen: