zondag 10 juli 2016

Test

Zondagochtend, hubby G gaat fietsen, ik ben zo'n beetje op en onze logee is al wakker. Ik help haar met haar ochtendritueel, tandenborstel aangeven, washand aangeven, haren kammen doet ze nog uit zichzelf. Ik reik haar kleren aan en maak een ontbijtje voor haar klaar. Omdat ze grenzeloos eten kan, wat na twee weken regulier voederen wel al minder is, maak ik twee crackers voor haar klaar - doseren.

Wandel
Het is vroeg, nog voor negenen en al twintig graden, een mooi moment voor een wandeling. We wandelen samen naar het dorp, naar het pand waar de dagopvang zich bevindt, een wandeling van 1 volle kilometer volgens goegel. Op twee derde van de afstand begint ze te puffen, aangekomen strijken we op een bankje neer. Moeders vindt het maar stil op straat, tsja zondagochtend en net negen uur wat wil je ? We kijken naar de blauwe lucht, naar voorbijgangers, hondjes, vogels en de mini wolken in de verte. Na twintig minuten rust gaan we weer terug, we zijn amper op weg en ze vraagt - is het nog ver ?

Besef
We wandelen rustig, stukje bij beetje terug, ze zegt het lopen gaat niet zo goed meer - ze snapt het niet, ik kon vroeger toch heel goed lopen merkt ze op. Ja, je kon altijd heel goed lopen, maar blijkbaar hebben de gevorderde jaren nu toch hun slag geslagen. Ik maak er een opmerking over als later de schoonfamilie op bezoek is en wat zegt madam, ik kan nog heel goed lopen hoor. Als ik zeg dat ze daar vanochtend anders over dacht is haar weerwoord dat ze nu uitgerust is. Het besef alweer vergeten, je eigen waarheid alweer verdrongen.

Warm
Het is een warme dag, ze dommelt op de ligstoel onder de parasol, ze luistert naar de Jantjes en we zien Tom Dumoulin glorieus een etappe winnen. Moeders helpt hubby G met de afwas en ik maai een moppie gras, na het grasmaaien bekijken we de tuin. Ze staat naast me en ik wil iets tegen haar zeggen, maar ze is geruisloos als een kat verdwenen. Als ik in huis kom, meldt hubby G dat moe moe is, acht uur 's avonds, de halve dag liggen snurken en toch bekaf. Het is net een moe kind, er komt gedrein en geklaag uit, ik stop haar in en ga de warme dag van me afspoelen.
 

Geen opmerkingen: