dinsdag 12 augustus 2014

De courgette berg bedwingen


2 jaar geleden zaaide ik voor het eerst courgettes en ze deden het enorm goed, te goed. Courgette is een veelzijdige groente, je kunt er soep van maken, het kan in de pastasaus, je kunt het koken, bakken, frituren, je kunt er brood mee maken of aardappelkoekjes. En er zijn vast nog wel wat andere mogelijkheden te bedenken, maar de courgettes kwamen me na een tijdje de neus uit. Toen moest er echt iets anders verzonnen worden.

Internet
Lang leve het wereldwijde web, daar vond ik een recept om van courgettes zoetzuur te maken. Op dezelfde site staat trouwens ook een recept voor courgette kruidkoek en brownies met courgette. Dit recept heb ik als basis gebruikt, de benodigde kruiden hielden me eerst nog tegen. In een Duitse supermarkt vond ik gurkengewürz van Ostmann, dit is simpelweg een kruidenmix voor bij je zure bommen. De aanwijzingen op het zakje heb ik gemengd met het basisrecept en zo verander ik iets meer dan 2 kilo courgettes in zes halve liter potten met eigengemaakte courgette zoetzuur.


Eigenwijs
Mijn eigen wijze recept
Het 1e  deel volgt het recept van "koekje van eigen deeg", het 2e deel volgt het recept van het zakje kruiden. Daarna kook je de potten dicht 15 minuten op 90 graden C.

Voor 6 halve liter tulp weckpotten;
2,25 kilo courgettes
4 grote uien (of een x aantal kleintjes)
6 eetlepels zout
                       
Courgettes schoonmaken, kop en kont en lelijke stukjes van het velletje eraf snijden. De courgettes eerst in vieren snijden en dan plakjes van ongeveer een centimeter maken. Zelf snij ik de zaadlijsten er niet uit, alleen als de courgette erg dik geworden is.

De courgette per kilo in een mepal kom doen en er twee uien en 3 eetlepels zout bij doen, deksel erop. Dit dan eens in de zoveel tijd schudden, zeker een paar uur – een dag is soms makkelijker.

Inmaakkruiden voor augurken (8,5 gram)
6 laurierblaadjes
halve liter azijn (5%)
halve liter water
125 gram suiker
1/2  theelepel zout

*** overdenking ***: Ik denk dat i.p.v. een halve liter azijn/water, 4 dl ook voldoende is

Potten en deksels afwassen, ringen koken, courgettes/uien afspoelen, in iedere pot een laurierblaadje leggen en een afgestreken (grote) theelepel inmaakkruiden toevoegen. De afgespoelde courgettestukjes over de potten verdelen.
In een pan de azijn, water, zout en suiker koken. Dit mengsel gebruik je om de potten tot de rand te vullen (neus dicht). Ring & deksel erop, afsluiten en in de weckketel 15 minuten op 90 graden dicht koken.

Deze 15 minuten is een compromis tussen wat in het weckboek staat (20 minuten) en het dicht koken van potten voor jam (10 minuten).  Als je potten met een schroefdeksel zou gebruiken, zou je ze niet dichtkoken en dan blijft het ook goed.
 

Geen opmerkingen: