donderdag 21 augustus 2014

Hot

De koelkast ligt vol, vooral met groente. Een favoriet in deze tijd van het jaar is toch wel komkommer, dat verveelt me niet zo snel als courgette.

Sambal
Pasgeleden aten we Chinees bij mijn schoonouders. Mijn schoonzus roept dan "ja" voor haar broer op de vraag 'Sambal bij?'. Dus hubby G. smikkelde heerlijk sambal bij het Chinese eten. Na afloop heb ik me ontfermd over het kuipje dat nog lang niet leeg was. Ik heb namelijk wel een favoriet gerecht met sambal, maar nooit sambal in huis.

Hete komkommer
Ooit stond het recept in een buitenleven editie van de Allerhande (voorjaar/zomer 1994), alleen noemden zij het zoetzure Chinese koolsalade. Zelf gebruik ik het recept alleen voor het sausje en doe dat vervolgens over de komkommer.

Breng in een steelpan 5 eetlepels azijn en 50 gram suiker aan de kook,
al roerend de suiker oplossen.
Roer er 2 theelepels sambal door (zelf vind ik 1 theelepel zat) 
laat het sausje afkoelen.

Ik schil de komkommer en snij die in kwartjes (tweemaal in de lengte doorsnijden en dan in blokjes). Ik giet het sausje over de komkommer er roer dat dan af en toe door. Als je dit ruim van te voren maakt zit de smaak er goed in.
 
 

Geen opmerkingen: