maandag 23 november 2015

Ouwel

Het opruimen bij mijn moeder is een never ending story, als je jarenlang met twee man sterk fanatiek alles wat los en vast zit verzameld, heb je niet van het ene op het andere moment een minimalistisch ingericht appartementje. Qua opruimen beperk ik me altijd tot die dingen waar hulpverlening en Hermandad over vallen, het aanrecht en de bulten kleding die het appartement verstikken.

Aanrecht
Het aanrecht is gewoon heel moeilijk, dat is van mijn moeder en ze voelt zich zwaar beledigd als je zegt dat het een puinzooi is. Dus ik beperk me daar tot het verwijderen van plastic verpakkingen, leeg glaswerk en een eventueel melkpak dat als afvalbak gebruikt wordt. En een grotere beurt als ze afgeleid is. De laatste tijd wil ze dat de badcel opgeruimd wordt, maar deze opruimronde heb ik iets anders gepland. We beginnen meteen achter de voordeur en werken vanaf de voordeur naar de badcel toe.

Nis
En waarom wil ik dat ? Nou de nis waar de badceldeur zich bevindt raakt steeds voller en als daar niets aan gedaan wordt hoef je ook de badcel niet meer op te ruimen. Dan kun je beter de badcel vol stouwen en de deur op slot, dan heb je in de rest van het huis meer ruimte. De deur van de badcel kan net zo ver open dat je je erin kunt wurmen, dus ik bekijk de stellage en begin maar gewoon bovenaan. Truien, jassen, rokken, doeken, tassen, handschoenen, sokken - alles komt voorbij. Mijn moeder vraagt na alpinopet #4 of ze die allemaal moet passen ? Ja, dat moet.

Ouwe
Op een bepaald moment komen we in de bult een papieren zakje tegen, ik ga het maar eens gladvouwen en op de foto zetten. Mijn moeder snapt de gein er niet zo van. Ik wel, maar het is ook moeilijk uit te leggen - is het wel leuk ? Is het wel leuk dat je in een stapel kleding op een bepaald moment een hondsoude verpakking met ouwel vindt ? Ja en nee - als ik stand moet houden in deze gekte, dan kan ik het maar beter leuk vinden.

Eetbaar
Zaano 25 vel huishoud ouwel meldt de verpakking, nadat ik google overtuigd heb dat ik niet Zalando zoek vertelt het me dat Zaano tegenwoordig Primus heet, nog wel met de molen van Zaano. Er staan ook nog drie recepten op de verpakking, van die recepten die huisvrouwen tot wanhoop drijven. Cocos, suiker, melk en eiwitten mengen en op kleine vlam onder voortdurend roeren tot ca. 40 graden Celsius verwarmen - Grootte naar verkiezing - Afbakken in matig warme oven. Hoe lang duurt het voor een mengsel om warm te worden als het op een kleine vlam staat en je het ook nog voortdurend roert ? Kunnen ze niet aangeven hoe groot de macronen ongeveer moeten worden ? En hoe warm is matig warm in de huidige verhitte tijden ?
 

Geen opmerkingen: