dinsdag 10 november 2015

Speurtocht # 822

Duits aardewerk kun je eigenlijk wel vergelijken met Ikea, als je goed kijkt heeft iedereen er wel wat van in huis. Ook al zeg je nu nee, durf ik best een weddenschap aan te gaan. Als je al geen Duits porseleinen koffiekopje in huis hebt, heb je altijd nog kans met het Duitse aardewerk - vazen, bloempotten, puddingvormen, lampen, spaarpotten, bierpullen en al die andere dingen die ik vergeten ben.

Lelijk
Het Duitse aardewerk heeft een enorme bloei gekend na de tweede wereldoorlog en ze maakten uitzonderlijk lelijke dingen en ik hou ervan. Wanneer mijn fascinatie begonnen is weet ik niet, onbewust al veel eerder, het hoort bij de periode waarin ik opgegroeid ben. Het hoort bij de vaas die ik bij mij oma zag, ze had niet alleen Hollands plateel, maar ook vazen en bloempotten van Duitse makelij. En zo kijk ik bij de kringloop altijd of ik iets lelijks zie, dat mij intrigeert, niet te duur of simpelweg onweerstaanbaar is. Bij de kleine bloempotten scoorde ik nummertje 822.


Onbekend
Dit potje is zevenenhalf centimeter hoog en de doorsnede bovenaan is negen centimeter, de klei is wit, het vormnummer is 822 en de maker is onbekend. En dat is dus een uitdaging, ik heb al meegemaakt dat "zoekt en gij zult vinden" niet waar was. Op google kun je tegenwoordig veel vinden, vooral dat wat je niet zoekt. Nadat ik gezocht had op alle denkbare zoektermen en niets gevonden had, heb ik eens heel diep nagedacht. Het bloempotje is eigenlijk geen bloempot daar heeft het van binnen niet de juiste vorm voor, het is eigenlijk meer een kopje.

Servies
Er waren wel pottenbakkers, die aardewerk serviezen maakten, maar de kopjes hadden dan meestal oren en een schoteltje en dit kopje is daar te grof voor. En dan ga je denken, wat je allemaal kent en toen dacht ik punch, maar het zijn Duitsers dus de juiste term was 'Rumtopf'. En dan is google plaatjes echt een uitkomst, zo vond ik uiteindelijk een complete set, een rumtopf en zes kopjes. En omdat de rumtopf een grotere bodem heeft staat daar wel de fabrikant genoemd - Scheurich. En als je dat eenmaal weet zie je dus potten met verschillende motiefjes, maar wat je ook ziet zijn die gestempelde vierkante vlekjes - oftewel een volle bingo. Leuk detail, hubby G probeerde tijdens de afwas die vage bruine vlekken eraf te poetsen. Nou dat gaat dus niet lukken, want dat zijn geglazuurde vlekken - het valt ten slotte niet voor niets in de categorie "lelijk".
 

Geen opmerkingen: