dinsdag 8 december 2015

Ode aan de onbekende breister

Naast het standaard breijargon van recht, averecht, ssk en wat je verder nog aan exotische afkortingen kunt bedenken heb je ook UFO en WIP. Breisters proberen, over het algemeen, het aantal werkstukken dat zich in deze stadia bevindt tot een minimum te beperken of zelfs in te dammen. Een goede reden hiervoor is het trieste verhaal wat er met jouw UFO's en WIPs gebeurd als je er niet meer bent

Onbekend
Op de foto een aantal werkstukken van een voor mij onbekende breister, die naar de wolhemel is gegaan, of dat hoop ik ten minste. Want waar zijn anders al die schapenwolken goed voor ? Linksboven een UFO, een unfinished object, het vestje is al klaar er moeten alleen nog zijnaadjes gedicht en draadjes afgehecht worden. Eventueel nog knoopjes toevoegen, maar voor wie ga ik dat doen ? Niet voor mezelf daar is het te klein voor, blijven de kindjes in de familie over. Daarnaast is niets zo kritisch als een kind. Waarschijnlijk haal ik het uit.
 
Kikker
De anderen zijn stuk voor stuk een "work in progress" (WIP), anderhalf pand turquoise in een ingewikkeld patroon maar zonder de rest van de wol zodat je er niets fatsoenlijks van kunt maken. En de kikker deed rip-it, rip it en zo werd het knutselwol. Van twee sokken alleen het been met een ingenieuze kabel, de wol van beide al niet gelijk. En de kikker deed rip-it, rip it en zo werd het knutselwol. Een donkerblauw pand en een boord, je raadt het al, nogmaals de kikker. Een geel ajour geval, met beide mouwen op 1 naald en twee bolhouders erbij om de boel uit de knoop te houden. Ook dit haalde ik uit, maar het garen zette ik apart omdat hier wel tien bollen van zijn.
 
Bezint
Met deze foto krijgt het werk van deze onbekende breister toch nog wat aandacht. Na een laatste groet kunnen wij, handwerksters, ons eens achter de oren krabben of we niet eerst iets af moeten maken voordat we in de wolwinkel lekker door de bollen gaan rollen. Nou ja, wie hou ik voor de gek - de boog kan niet altijd gespannen staan.
 

Geen opmerkingen: