zaterdag 13 juli 2019

Hoe word je honderd

Hoe je honderd word, geen idee. Ik heb zelf ook geen ambitie om honderd te worden. Ik had laatst al een teleurgestelde Jehova's getuige voor de deur staan, die niet kon begrijpen dat ik niet eeuwig wilde leven. Wil ik honderd worden ? Niet per se, want op een bepaald moment ga je toch kwakkelen. Of nog erger - mijn grootste schrikbeeld, dat ik net als mijn moeder word - lichamelijk gezond maar van boven een grote ruimte met omgevallen boekenkasten - mag ik bedanken.

Vakantie
Al tijdens de vakantie had hubby G het boek van William Cortvriendt uit en nog tijdens de vakantie begon ik eraan en dat ging best vlot. Na de vakantie kwam de klad er een beetje in. Het was toch een taaier boek dan ik in eerste instantie gedacht had. Net alsof hij vol goede moed in een losse schrijfstijl begonnen was, maar dat op een bepaald moment de wetenschapper het toch min of meer overgenomen had. En ook al zegt hij dat je bepaalde stukken over kunt slaan, ik wilde ook juist die stukken begrijpen. Dit is een boek dat je eigenlijk moet herlezen om te kijken of je alles goed begrepen hebt.

Zwemband
Ik vind mezelf niet dik of vond net hoe je het zeggen wilt, maar op foto's zag ik steeds vaker die zwemband om mijn middel zitten. In mijn hoofd zit die zwemband er niet, maar volgens de camera en de spiegel zit de zwemband er wel degelijk. Ik eet niet enorm veel, ik snoep wel maar niet op het vind-je-dat-ik-veel-snoep niveau van mijn moeder. Chocolaatje hier, dropje daar, plakje cake bij de koffie. We eten vooral uit eigen tuin, stukje vis op zijn tijd en meestal biologisch vlees en toch heb ik een zwemband en hoge bloeddruk.

Eye-opener
Dit boek geeft aan waar bepaalde pijnpunten in ons hedendaagse voedingspatroon zitten. We leven tegenwoordig langer, nu we betere hygiĆ«ne en voedsel in overvloed hebben. Maar daar zijn ook behoorlijk wat slechte gewoontes in geslopen, dus als ik van die zwemband en de hoge bloeddruk af wil - wat dan ? Je eigen gewoonten en manieren veranderen, dat moet je zelf willen en omdat ik eigenlijk dacht gezond te eten ben ik bang dat veranderen niet zo eenvoudig zal gaan. Maar niet geschoten is altijd mis.
 

Geen opmerkingen: