donderdag 18 juli 2019

Ontbijt

Mijn ouders forensden en mijn broer en ik, forensden op de achterbank mee. De achterbank netjes voorzien van wat wij altijd een paardendeken noemden, zo'n exemplaar met een Schotse ruit. En ik kan me niet anders herinneren dat ik, na veel getouwtrek en gehaast, uiteindelijk met een Liga op de achterbank zat. Niet zo'n modern exemplaar, maar zo'n droog bruin ding - als je hem in je mond stopte had je acuut geen speeksel meer over.

Ontbijt
En zo ben ik lang een moeilijke ontbijter gebleven, doe mij geen ontbijt - doe mij koffie om een uur of tien en ik kan het makkelijk tot de lunch volhouden. Dat leverde uiteindelijk allemaal problemen op en zo moest ik er toch aan geloven - het ontbijt. Ontbijten was goed voor je en ik weet niet eens meer wat ik allemaal geprobeerd heb, voordat ik tot mijn huidige ontbijt gekomen ben. Tegenwoordig eet ik dus altijd heel braaf muesli met yoghurt. Omdat ik geen verlangen had naar een grotere zwemband meng ik de chocolade muesli altijd braaf met een bio variant met fruit. Altijd netjes met de weegschaal 45 gram muesli en dan yoghurt erbij tot een totaal van 113 gram.

Suiker
Er zijn allemaal verschillende richtlijnen, waar geen normaal mens wijs uit kan worden omdat ze suiker allemaal anders bekijken en omdat ze allemaal andere getalletjes gebruiken. Maar ergens kwam ik het getal 50 gram per dag tegen en ik dacht als ik anders moet leren eten begin ik bij het ontbijt. Hoeveel suiker zit er in mijn ontbijt ? Ik dacht dat het mengen van mijn foute muesli met fruit muesli een goed idee was, maar toen ik de tabellen op de verpakking bekeek bleek dat qua suiker helemaal geen verschil te maken. Uhm. Goegel zegt dat in yoghurt 3,2 gram suiker per 100 gram zit samen met de muesli kom ik op een totaal van 9,8 gram voor mijn ontbijt. Goedemorgen, dan mag ik nog blij zijn dat ik geen suiker in de T drink.
 

Geen opmerkingen: