maandag 4 mei 2015

Brief

Ik zit te zwoegen op een brief aan de buren van mijn moeder, het wil niet erg vlotten. Ik mail hem naar mijn broer voor feedback, zijn reactie is kort - denk je dat het nut heeft ? Dat is niet de reactie waar ik op gehoopt had. Ik denk er nog eens over na. Ook over het feit dat ik er niet op zit te wachten om nog vaker gebeld te worden.

Rinkel
Later gaat de telefoon, mijn broer, ik vertel dat de buuf een brief aan de buren wel een goed idee vond. En dat ik er genoeg van heb dat wij steeds door onze moeder zwart gemaakt worden, zonder dat ik me kan verweren. Ik weet dat ze mijn broer soms de hemel in prijst, hij lapt haar ramen, maar berg je maar als ze de bokkenpruik op heeft. Toen onze vader nog leefde greep hij soms in, maar sinds ze een ongeleid projectiel is, zijn we om beurten de klos. Zijn advies, beschrijf de situatie, zet je telefoonnummer er niet bij en denk na over de reactie van ma als ze van die brief hoort.

Idee
Onze moeder belt steeds de klusjesman om te zeggen dat haar cv stuk is, terwijl dat niet waar is. Ik dacht dat de buren haar op de klusjesman hadden gewezen en daarom dacht ik een verhelderende brief aan de buren is misschien een goed idee. De klusjesman heb ik vertelt hoe de vork in de steel zit, dus waarom zou ik het de buren niet vertellen ? Later kwam ik erachter dat ze de klusjesman zelf opgeduikeld had, dus de brief raakte op de achtergrond. En waarom kwam hij weer op de voorgrond ? Ze belde pas weer.

Strafbaar
Ze vertelde mijn hubby, dat ze met iemand op de trap gesproken had en die had gezegd dat het meenemen van haar "befaamde" theeglazen strafbaar was, ook al was het door familie. Dat ze dat gezegd had hoorde ik pas nadat ik het doorgeschoven telefoongesprek beĆ«indigd had. Hubby G raakt er niet door van zijn stuk, hij weet hoe ze is en dat ze er niets aan kan doen. Maar ik was plaatsvervangend ziedend - smaad is ook strafbaar, kookte ik van binnen. Ze vergeet zo veel, maar wel de schoonzoon zwart maken met haar (thee)glazen fantasie. De schoonzoon, die schokschoudert en vervolgens nieuwe lampen in de keuken ophangt, de afvoer van de wastafel ontstopt en de cv-ketel voor haar bijvult - bah.

Pillowtalk
Later vertel ik hubby G over mijn brief en de reactie van mijn broer. Misschien moet je die brief uit naam van je moeder schrijven was zijn voorstel. Ik wil niks, zeker niet naar een bejaardentehuis, maar ik wil wel graag aandacht. Als jullie me tegenkomen op straat en ik lijk de weg kwijt, kunnen jullie me dan mee naar huis nemen, dan kunnen we fijn samen een kopje thee drinken. En zo ging hij nog even door. Ik kon weer even lachen om iets wat een serieuze situatie is. Misschien krijg ik de brief ooit af.
 

Geen opmerkingen: