donderdag 21 mei 2015

De hysterische huisvrouw #5

Ik weet niet hoe de receptenmakers de tijd bepalen die je nodig zou hebben voor een recept. Bij het recept van rabarbercake staat een half uur voorbereiden, vijf minuten klaarmaken en een uur wachttijd. Niemand moet mij gaan klokken, want zelfs dat uur in de oven is bij mij geen uur. Ik zet eerst alles klaar, doe het bakpapier in de vorm, de mixer staat startklaar en ik heb zelfs het eerste ei al in het kopje voordat ik de oven zo instel dat hij over een minuut of 20 warm is.  

Nagtegaal
Boven het recept dat ik van de ah website heb staat dat het een favoriet recept van ene Anna is. Ik ken Anna niet, wel weet ik dat ik die rabarbercake veel te zoet vind - maar het is wel een heel goed uitgangspunt. En zo sleutelde ik er vorig jaar aan en zo sleutel ik dit jaar verder. Vandaag nog, de derde poging van het jaar staat momenteel af te koelen - van de tweede poging bleef op de verjaarsvisite van mijn moeder niets over.
Wat gaat er bij mij mis ? Ik bereid de rabarber voor, maar moet tussendoor iets anders doen - fout. Tegen de tijd dat ik de rabarber nodig heb is het mengsel erg nat. Dus niet iets anders gaan doen tussen het klaarmaken van het rabarbermengsel en de cake.

Vorm
Ik gebruik een vierkante cakevorm van 24 centimeter, die ik met bakpapier bekleed - ik tem het bakpapier met knijpers. Niet de overhangende randen van het bakpapier afknippen, want dan kun je de cake na het bakken niet meer uit de vorm tillen. Een vierkante vorm van 24 centimeter heeft net iets meer inhoud dan een ronde vorm van 26 centimeter. Voor een ronde vorm van 26cm zou ik net zo veel rabarber nemen, maar de cake met een 225 gram boter / suiker / bloem verhouding en drie eieren maken. De cake wordt 60 minuten gebakken in een op 150 ­°C voorverwarmde oven. Ik zou de oven aanzetten nadat je het eerste ei aan het beslag toegevoegd hebt.

Rabarbermengsel
- 500 gram rabarber
- 80 gram donkere basterdsuiker
- 3 of 4 eetlepels custard
- 1,5 theelepel kaneel
- 0,5 theelepel krijt
De rabarber snij je in stukken, in een kommetje meng je custard, kaneel en krijt, dit mengsel zeef je over de gesneden rabarber heen - steeds even husselen zodat de rabarber stukjes los van elkaar zijn. Daarna voeg je de suiker aan de rabarber toe. Krijt koop je bij drogist of apotheker, krijt bindt het oxaalzuur van de rabarber - dat voelt wat vriendelijker aan de tanden.

Cake
- 250 gram zelfrijzend bakmeel of patentbloem met bakpoeder
- 250 gram boter op kamertemperatuur
- 250 gram basterdsuiker met eventueel een zakje vanillesuiker
- 4 eieren, gewoon een middenmaat
- pietsie zout (door de bloem mengen)
- 0,75 dl melk 
Weet je hoe je cake moet maken ? Het zijn een van de weinige dingen, die mijn moeder nog steeds uit het blote hoofd kan opdreunen. Mix de boter met de suiker tot een romig mengsel, je moet de suikerkorrels niet meer kunnen zien. Dan voeg je stuk voor stuk een ei toe, je voegt een volgend ei pas toe als het vorige ei opgenomen is. Als het te nat wordt voeg dan een eetlepel bloem toe, na het laatste ei mix je zeker 3 minuten.
Als het beslag tijdens het mixen langs de kom omhoog kruipt duw je dit met een spatel weer terug. Het meel en de melk voeg je nu om en om aan het beslag toe, je mengt het niet met de mixer maar met een spatel, gewoon heel rustig niet proberen een mixer na te bootsen. Vul de cakevorm met iets meer dan de helft van het cakebeslag, daarop het rabarbermengsel en dan het restant van het cakebeslag.

Ervaring
Mijn ervaring is dat het uur eigenlijk net te kort of de 150 °C net niet warm genoeg is en meestal laat ik de cake dus 5 à 10 minuten langer in de oven. Als de cake mooi bruin en aardig droog is laat ik hem 5 minuten in de nog warme oven staan, daarna zet ik het bakblik op een rooster. Na nog eens 5 minuten haal ik de cake pas uit het bakblik, gewoon het bakpapier vastpakken - niet te veel nadenken en overhevelen op een rooster.
    

Geen opmerkingen: