dinsdag 24 januari 2017

Römertopf #1

Ik heb een normale römertopf en een kleinere. Deze kleinere heeft hubby G eens bij de kringloop gescoord, fonkelnagelneu zoals wij dat dan noemen. Tsja een grote römertopf, vlees met groente, vlees met aardappelen - een kleine römertopf . . . Wat maak je in een kleine römertopf ? Ik voelde wel wat voor pudding.

Twee
Ik heb welgeteld twee kookboekjes voor de romeinse pot, de ene van de fabrikant (Bay) en de andere is van Dora Defesche. Verder kun je natuurlijk op internet zoeken, maar mijn zoektocht daar leverde de volgende kennis op; het is gewoon gekopieerd uit 1 van beide boekjes, er is weinig nieuws onder de zon. Dus ik doe een poging en gebruik het recept voor Flan Albine uit het boekje van Dora Defesche, dit recept vind je ook overal op internet terug.



Wratten
Het is net als wat Romke van der Kaa altijd zegt, als iets op een bepaalde manier verkeerd vertaald is blijft het altijd maar rondzingen. Planten die goed tegen "moles" zijn, staan in Nederland te boek als goed tegen mollen, terwijl de Engelsen eigenlijk wratten bedoelen. Zoiets vind je ook in dit recept, ik leg volgens het recept de koekjes op de bodem - check. Vervolgens schenk ik de warme melk bij de geklutste eieren en dat giet ik in de römertopf - check. Wil iemand raden wat er met die in het gelid liggende koekjes gebeurt ? Ja hoor, die hebben hun zwemdiploma en gaan fijn drijven en wat staat er in al die op het internet gekopieerde receptjes . . . leg de koekjes op de bodem.

Resultaat
Er komt een mooi gekleurde pudding uit de oven, heel mooi van kleur. De smaak wat zal ik er van zeggen, de pudding smaakt naar een omelet zonder zout. De smaak van de eieren overheerst, wel glijdt de pudding heel mooi uit de römertopf zo een plastic bak in. Zo eten we nog een paar dagen omeletpudding.
 

Geen opmerkingen: