woensdag 1 februari 2017

Museum #1

M en haar vriendin O willen naar het museum in Bennekom, naar een tentoonstelling over breiwerken. Mij leek dat ook wel wat dus ik stelde voor om te chauffeuren, zeg maar wanneer je wilt. M had het al helemaal in haar hoofd zitten, een tussenstop in Ede bij de wolwinkel en dan door naar Bennekom. Ze had er even niet op gerekend dat ze een hielspoor zou krijgen en zich kruipend voort moest bewegen.

Februari
We rekken het zo lang mogelijk en gaan een paar dagen voor het einde van de tentoonstelling toch met een inmiddels redelijk herstelde M op weg. O, doe mij alle dagen een bezoek aan een wolwinkel, wat is dat toch een genot voor de ziel. Die kleuren, alhoewel die kleuren - in de wolwinkel kwam ik erachter dat Scheepjes heel ordinair Fenna garen uitbrengt onder een eigen naam. Dat heeft Scheepjes toch niet nodig denk je dan, je gaat toch niet iets dat eerst in de Wibra ligt later onder het Scheepjes merk uitbrengen ? Blijkbaar wel.

Goodies
Er zijn trouwens meer dingen om je over te verbazen, er is nu zelfstrepende sokkenwol van Regia waar je zonder te veel moeite twee identieke sokken mee kunt breien. Aan het begin en in het midden van de bol zit een stuk garen in een contrasterende kleur, als je precies na dat stuk begint met breien worden je sokken gelijk. Dan moet je natuurlijk wel gelijkmatig breien en goed tellen, dat tellen is iets waar het bij mij nogal eens aan schort. Daarnaast heeft de Pippi Langkous in mij het liefst altijd twee verschillende sokken. Ik ga me te buiten aan sokkenwol voor wel drie paar ongelijke sokken.

Museum
Het kijk- en luistermuseum in Bennekom is nog niet open als we daar aankomen, dus we hebben tijd om door Bennekom te slenteren op zoek naar een goed cafetaria. We bestellen en nemen plaats, een huiselijk cafetaria zo leuk - als O terug komt van het toilet is ze helemaal vrolijk. Het is zóó schoon en als je met je handen wappert krijg je een doekje om je handen mee af te drogen - ik ga ook maar eens polshoogte nemen. Daarna gaan we op zoek naar de hobbywinkel van Bennekom, we komen midden in een woonwijk uit en wat lacherig lopen we terug naar het centrum. Tsja dat heb je tegenwoordig, mensen beginnen vanuit huis een webwinkel en zo krijg je wat apart toeristenverkeer, die door jouw straat giechelen.

Open
Na deze extra excursie is het museum ondertussen wel open, ik val voor een schilderij van Fransje Smit in werkelijkheid is het groter. De tentoonstelling kan je in vijf minuten gezien hebben, er is onder andere breiwerk van clubgeluk. Daarna dompelen we ons onder in de rondleiding, nou ja meer het verhaal over en een demonstratie van de collectie mechanische muziekinstrumenten. Zodra de vrijwilliger het kermisorgel start weet iedereen in de wijde omtrek dat de rondleiding op zijn einde loopt. We taaien af richting de koffiekamer en doen nog een rondje museumwinkel en toiletten. Na een kort bezoek aan de banketbakker, die om de hoek zit, gaan we met al onze aanwinsten weer naar huis.
 

Geen opmerkingen: