vrijdag 24 februari 2017

Schoenen

Mijn moeder is in het verpleeghuis tot rolstoelgebruiker gepromoveerd, maar daar heeft ze zelf andere ideeën over. Nu ze verhuisd is kijkt het personeel het aan en proberen ze haar de rollator mee te geven, maar ook die parkeert ze rustig ergens.

Meelezen
Als je in het dossier meeleest zie je opmerkingen als "loopt zelfstandig iets meer breeduit", "mevrouw loopt stabiel" en zo laat moeders de rolstoel en rollator achter zich. Maar ze heeft wel een ruiterteen en door al het lopen komt die teen meer en meer in de klem, de fysiotherapeut geeft als advies andere schoenen met een elastische neus. Dus op een donderdag, de dag waarop mijn moeder de minste clubjes heeft haal ik haar op. Ze heeft een onrustige nacht gehad en ik help haar aankleden. Ik laat haar in haar tempo ontbijten en als we dan eenmaal onderweg zijn tukt ze in de auto, ze tukt op het bankje in de schoenenwinkel en ook weer terug naar huis tukt ze. Als ik haar weer in de woonkamer terugbreng slaapt ze al voor ik haar koffie voorgezet heb.

Bestel
De schoenen, die zij eigenlijk nodig heeft zijn niet op voorraad dus ik bestel op goed geluk uit de folder. Dan krijg ik een mail, de kleur die ik uitgekozen heb is niet op korte termijn leverbaar - nou dan de andere maar, want ma heeft echt andere schoenen nodig. Een week later heb ik een heel andere moeder bij me, 1 die uitgeslapen en wakker is. We passen de schoenen en ik laat haar door de winkel lopen. Dan komt de moeilijke vraag, zitten de schoenen fijn ? Nee is het antwoord. Tsja en dat is dus moeilijk met dementie, hoe "nee" is dit "nee". Dus de schoenmaker voelt hoe de schoenen haar passen en hoe ze aansluiten en dat ziet er allemaal heel goed uit.

Nee
Dit is een gevalletje je gevoel uitschakelen en je verstand gebruiken, ma zegt nee maar dat is onbetrouwbaar, haar teen kan nog wel steeds pijn doen omdat de teen al pijn doet. De schoenen passen goed, ze heeft echt andere schoenen nodig en ik hak de knoop door. Ik denk voor haar en zo verlaten we de zaak, mijn moeder met haar nieuwe schoenen aan. De tijd zal het leren of dit voor haar de juiste schoenen zijn, het is nu afwachten.
 

Geen opmerkingen: