donderdag 12 maart 2015

From Hell

Een vrije dag, een vrije avond - laten we weer eens een dvd afspelen. We kiezen de kortste uit een stapel van vier - het wordt de film "From Hell" met Johnny Depp en Heather Graham.

Jack
De film beschrijft 1 van de theorieën over Jack the Ripper - de theorie, die met een beschuldigende vinger naar het Britse koningshuis wijst. Ik weet niet hoe het komt, misschien omdat ik een heel ander beeld bij Jack the Ripper in mijn hoofd heb, maar de film komt niet van de grond. Of misschien komt het doordat er geen echte focus in de film zit. Dan ben je weer hier, dan ben je weer daar, er mist een duidelijke lijn in het verhaal.

Victoria
Als je een film plaatst in het Victoriaanse tijdperk mag je best het een en ander uitleggen, een inleidend praatje is nooit weg. De moraal in die tijd, opium, laudanum, absint en de lokroep van druiven - dat is niet iets wat iedereen goed kan plaatsen. In de film zitten toespelingen op de dubbele moraal in het Victoriaanse Engeland, maar niet iedereen zal die oppikken.

Junk
De inspecteur van politie wordt als een crackpot neergezet, als hij niet aan de opium lurkt, slikt hij laudanum eventueel gecombineerd met een glas absint en het mag een wonder heten dat hij überhaupt nog op zijn benen staat. Nadat het motief en de moordenaar uit de doeken gedaan zijn, moet er een eind aan de film gebreid worden. Een eind dat niet met de werkelijkheid overeenkomt en daarnaast niet erg geloofwaardig overkomt. Ik had nou niet het idee dat de inspecteur aan een gebroken hart leed. Maar misschien komt dat omdat ik zelf niet zo'n fan van Heather Graham ben . . .
 

Geen opmerkingen: