zaterdag 21 maart 2015

ISBN 9789462500297

Meer dan tien jaar geleden bezweek ik voor een broodbakmachine, je gooit er van alles in en er komt een brood uit. Nou ja dat was mijn hoop, in de praktijk valt dat tegen. Als je het brood uit de vorm geschud en het kneedvleugeltje uit het brood gewurmd hebt, heb je als resultaat een onooglijke baksteen met een mal gat erin. Het malle gat valt met een goede timing nog te vermijden als je het vleugeltje voor het bakken uit het deeg haalt. Maar de onooglijke vorm blijft, van zo'n rare rechthoek kun je geen mooie boterhammen snijden. Daarnaast lieten mijn bakkerskwaliteiten ook nog iets te wensen over.

Boek
Een boek over brood bakken met een broodbakmachine hielp niet, de recepten waren te exotisch. En welk recept je ook gebruikt, de vorm van de baksteen blijft gelijk - toch bleef ik bakken. Want er kan niets op tegen de geur van pas gebakken brood en de smaak van het eerste nog warme kapje. Op een goede dag ontdekte ik de blog "uit de keuken van Arden", een geweldige dag beter gezegd. Ik kocht echte broodbakvormen en de broodbakmachine werd gepromoveerd tot deegkneder. Anderhalf uur tussen meel en brood werd drieënhalf uur en dat maakt het verschil, deeg heeft tijd nodig en met tijd creëer je smaak. En die drieënhalf uur ben je niet constant met dat brood bezig, nee terwijl het deeg rijst drink je een bakje koffie, voer je de kippen, lees je de krant of surf je over het wereldwijde web.


Levine
Arden is al een tijdje uit de kast en is niet langer incognito, ze blogt met horten en stoten, geeft workshops en heeft een boek over brood geschreven. Waarom zou ik dat boek kopen als ze al zo veel recepten on line heeft staan vroeg ik mij af. En dus kocht ik het niet, maar ik vroeg het wel voor mijn verjaardag - je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt. En ik werd niet teleurgesteld, hubby G noemde het een goede investering terwijl hij grijnzend een ham-kaasbroodje wegwerkte. Het boek bestaat uit een deel techniek en vervolgens zijn de recepten onderverdeel in busbrood, vloerbrood, broodjes, desembrood en feestbrood. 

Vier
Ik heb vier recepten uitgeprobeerd en ik kan niets anders zeggen dan "geweldig". Het allereerste recept dat ik probeerde was een couronne met olijven en gedroogde tomaten. Een couronne is een krans, zeg maar een rond brood met een gat in het midden. Dit brood deed me denken aan brood dat je in een restaurant krijgt om de tijd te doden alleen dan 100 keer zo lekker. De triangels, die ik maakte waren op voordat ik er een foto van kon maken, maar het rozijnenkrentenbrood en de ham-kaasbroodjes zijn netjes gedocumenteerd. Aan de desembroden heb ik me nog niet gewaagd, het bakken van desembroden heb ik jammer genoeg nog niet onder de knie. 

Boek
Het boek "brood uit eigen oven" van Levine van Doorne is een echte aanrader voor liefhebbers van zelfgemaakt brood. Het is uitgegeven door uitgeverij Forte in hun SimplifyLife-serie en is nog steeds verkrijgbaar, het kost € 24,95. Mijn plaatselijke boekhandel rekent geen verzendkosten ! Dus als je plaatselijke boekhandel je lief is, bestel je het daar of in hun webwinkel.
 

1 opmerking:

Anoniem zei

ik heb juist gegeten maar als ik de foto's zie hoor ik mijn maag snakken naar het brood

martine

uw brood oogt lekker
met of zonder rozijnen
lekkere honger