donderdag 23 april 2015

Moestuin #26

Na de eerste sla en de eerste spinazie is het vandaag echt spinazie eten. Nog voor de koffie ga ik oogsten, want dan staat de spinazie er nog fris bij, als het warm is gaat alles hangen. Ik installeer me met een omgekeerde emmer met een kussentje erop, een mes, een bak voor de spinazie, een emmer voor de kippen en een emmer voor glas en stenen.

Gefrunnik
Oogsten van spinazie is frunnik werk of het is rats rats rats en dan sta je later in de keuken te frunniken. Ik kies voor frunniken in de tuin, tijdens het oogsten maak ik de spinazie al grotendeels schoon en haal ik het onkruid er tussenuit. Het mes ligt er voor de sier, ik trek de plantjes stuk voor stuk uit de grond en knijp de kontjes eraf. De kontjes gaan naar rechts, de spinazie naar links, ook de slakken en het onkruid gaan naar rechts. Als ik de bak vol heb stop ik, in de hoop dat er dan genoeg overblijft.

Blije kip
Ik trek her en der nog wat onkruid uit de tuin en breng dit samen met de kontjes naar de kippen. Ik breng de bak spinazie naar de keuken en zet het onder water. Ondertussen bedenk ik me wat ik bij de spinazie zal eten, eieren, tomaten, stukje blauwschimmelkaas, wel of geen aardappelen ? Wel aardappelen, twee tomaten, misschien eieren en misschien een stukje blauwschimmel. Een half plan en verder wordt het . . . improviseren.
 

Geen opmerkingen: