vrijdag 27 mei 2016

Jam

Op de verjaardag van mijn moeder kreeg ik te horen dat de schoonfamilie mijn favoriete jam niet lekker vindt. Is dat erg ? Nee, dat is alleen erg als je het steeds meebrengt en zij het, zonder iets te zeggen, achter de rododendrons sodemieteren.

Kelder
Mijn keldervoorraad rabarberjam is minimaal en er is nu rabarber in overvloed - dus ik ben van plan om voor het einde van het seizoen een flinke voorraad te maken. Voor mensen, die wel van gember én rabarber én sinaasappel houden volgt het recept - al die andere mensen mogen van mij bepaalde ingrediënten weglaten of totaal andere jam maken.

Jam
- 1 kilo rabarber
- 1 pond geleisuiker (van het type 1 op 2)
- 50 gram gekonfijte sinaasappelschil
- paar bolletjes stemgember (klein gesneden)
- scheutje nat uit het potje van de stemgember
De jam maak je volgens de aanwijzingen op de verpakking van de geleisuiker. Zelf laat ik de ingrediënten altijd een nacht trekken. Deze keer zelfs met vlierbessenbloesem in een theezakje, want terwijl ik bezig was kreeg ik iemand op bezoek, die bij het zien van de vlierbloesems lyrisch werd.
 

Geen opmerkingen: