maandag 5 mei 2014

Inkleuren van de moestuin #19

Paprika's en tomaten
Afgelopen weekend hebben we nog net een paar nachten met nachtvorst gehad, dat was een goede reden om het uitplanten der tomaten uit te stellen. Ze zijn al hoog opgeschoten en tijdens hun eerste afhard middag helemaal verwaaid geraakt.


Zaad
Vorig jaar heb ik zo veel mogelijk oud tomatenzaad opgemaakt en hadden we een rare hutsefluts van planten. Ik was te laat met zaaien en uitplanten, dus de oogst was minimaal. Dit jaar proberen we het gewoon weer opnieuw. We hebben geen kas, dus de tomaten gaan gewoon de volle grond in, wel staan ze onder een afdak anders kun je er beter helemaal niet aan beginnen. Ze hebben een vak dat ze delen met een handvol aardappels en de paprika's. De tomaten Marmande komen uit een zakje zaad van Oranjeband, t.h.t. 2009 maar hoe je dat zaad ooit op moet krijgen voor die datum is mij een raadsel. Het andere soort is Matina en komt uit een zakje van de Bolster, ook hier lijkt het mij niet waarschijnlijk dat ik het zaad voor 2016 op krijg. De paprika's heten Jubilandska (voorheen Lange Rode) en komen ook uit een zakje van de Bolster.


Afwas
Als de zaailingen uitgeplant zijn krijgen ze hun eigen mini-kas. Een plastic flesje zonder dop en zonder bodem, ik heb een hele verzameling maar ze kwamen vies uit de winterstalling. Dus heb ik een emmer sop genomen en met een van de afgekeurde afwasborstels op mijn gemak alle flesjes schoongepoetst en uitgedeukt. Daarna heb ik ze geteld 26 en 3 nog hele exemplaren, terwijl ik 38 plantjes heb. Op de 1e strooptocht hebben we er 3 uit de bermen gevist, nog 6 te gaan.
 

Geen opmerkingen: