maandag 12 mei 2014

Wild west

Als ik de achterdeur uitstap hoor ik gepiep, baby pimpelmezen, pa en moe vliegen zich de longen uit het lijf om het grut te voeren. Ik bedenk me opeens zouden er ook vogeltjes zijn, die zeggen dat lust ik niet ? Vast niet - bek open, oogjes toe en slikken maar, anders word je niet groot. Ik wilde speciaal een pimpelmezen kast, de koolmezen hadden al genoeg keuze. De deur van zo'n kast is kleiner dan voor een koolmees. Koolmezen zijn groter en verbaal sterker dan pimpelmezen, dus de diameter van de deur is enorm belangrijk.

Iets verderop in de tuin hangt een aftands huisje waar dit voorjaar een boomklever de hele pui van verbouwd heeft. Boomklevers zijn hele leuke vogeltjes en ze fluiten zo geinig, maar na de verbouw waren ze opeens verdwenen. Verongelukt, gescheiden of een leuke nieuwbouwwoning gevonden ? Nu zie ik de hele tijd voor mij onbekende vogeltjes bij de aftandse kast. Ik kan er niet wijs uit worden of ze nou wel of niet bij elkaar horen, is dat flirten of is dat kast concurrentie ? Maar een van de vogeltjes gaat stug door met de inrichting en probeert er een te grote bank naar binnen te schuiven.

Een paar dagen geleden tijdens de afwas zag ik opeens gekraagde roodstaarten het PVC vogelhuisje in- en uitwippen. Die huisjes van PVC buis zijn niet in trek, dit huisje is een krijgertje en daarom hangt hij er ook. Het invlieggat is me eigenlijk te groot, ik denk dat het voor een spreeuw bedoeld was. Tot nu toe was het onbewoond, maar de gekraagde roodstaarten kunnen of niets anders vinden of ze houden van een strakke inrichting. Maar ook de gekraagde roodstaarten hadden vandaag ruzie, maar ik denk eerder dat het om het vrouwtje ging dan om de nieuwbouwwoning.

Er komt een ekster aanvliegen, ik ga naar buiten om te vragen wat hij/zij komt doen - uh, de ekster kiest eieren voor zijn geld en vliegt op.



Geen opmerkingen: