zaterdag 1 november 2014

ISBN 9789057596667

Tosca Niterink, voor velen beter bekend als Thea uit "Theo en Thea" heeft een nieuw boek uit, gebundelde verhalen over haar demente moeder. Dementie, het lijkt wel "trending topic" te zijn, zodra je met dementie in aanraking komt zie je het overal om je heen. Iedere week zie ik wel een artikel in de krant of een uitzending op tv.

Nobiep
Ik vraag me af wil ik dat lezen, ja ik ben toch wel nieuwsgierig. Maar het duurt altijd even voordat zo'n vers boek in de bibliotheek voorhanden is en toen het eenmaal voorhanden was maakten ze er een toptitel van. Een toptitel betekent niet dat het boek top is, het betekent alleen dat je voor het lenen anderhalve euro extra mag betalen. Dat vind ik een domme uitvinding en ik werk daar niet aan mee, dus ik schaf weer eens een boek aan. Goed voor Tosca zullen we maar denken.

Rukken
Ik lees het boek in twee rukken uit, in 1 keer had ook wel gekund als het huishouden zich helemaal alleen zou kunnen redden. Het is herkenbaar, heel herkenbaar, bij vlagen werd ik echt woedend - junior van Rijn mag dit boek ook wel op zijn verplichte leeslijst zetten. Het is hilarisch, ontroerend en mijn voorland.

Luchtig
Tosca vangt in haar verhalen de komische momenten, de zorg heden ten dage, de onmacht en de absurdistische dingen die je overkomen als je met dementerenden omgaat. Dat je tussen zes oude vrouwtjes altijd een haaibaai vinden zal, die onder de haaibaai gewoon ook heel eenzaam is.
Omdat het eerder in het NRC verschenen verhalen zijn mis je wel de wie-is-wie inleiding, of laat ik het maar zo zeggen wie is Annie ? Wat ik enorm graag had willen lezen zijn de avonturen die voorafgingen aan de opname van haar moeder. Maar dat zijn eerder de avonturen van Tosca's zus als je in de proloog tussen de regels door leest. Nu maar hopen dat zij net zo leuk kan schrijven als Tosca.

Verkrijgbaarheid
Het boek is nog steeds verkrijgbaar, dat heb ik net even gecontroleerd in de webwinkel van mijn plaatselijke boekhandel en het kost € 16,50. Mijn plaatselijke boekhandel rekent geen verzendkosten ! Dus als je plaatselijke boekhandel je lief is, bestel je het daar of in hun webwinkel.
 

Geen opmerkingen: