woensdag 15 juli 2015

de tas van Bloem

Op de doos plaatst Bloem een link, een tas - en ondanks dat het haken is val ik. Omdat ik een haat liefde verhouding heb met haken heb ik per se een patroon nodig - dus ik zoek. Ik zoek me helemaal suf, maar ik vind het patroon uiteindelijk.

Taart
Als ik me vroeger niet zo prettig voelde van binnen, bakte ik taarten. Ik voel me nu ook niet geweldig, maar ik bak niet - ik haak. Ik moet denken aan "als je wint" van Herman Brood en Henny Vrienten, "hij denkt niet na, hij fietst". Ze denkt niet na, ze haakt. Uit de weeskindjes tas pik ik een leuke bol wol en daar kies ik 2 andere kleuren bij en zo gaat mijn project overal mee naar toe. In de auto, in de fietstas, mee in de trein en de tas wordt groter dan verwacht. Als de tas pas half af is, is hij al groot genoeg om als tas te fungeren.

Trein
Op weg naar Apeldoorn in de trein is het opeens gedaan, hij is groot geworden - iets kleiner was ook prima geweest. Nu komt het moeilijkste deel, de afwerking - het hengsel moet aan de overkant bevestigd worden en als je spullen je lief zijn zal er ook een voering voor gemaakt moeten worden. Als je alleen bollen wol vervoert en je je haaknaalden in een etuitje hebt, gaat het ook zonder voering wel.

Kritiek
De ontwerpster heeft bij het patroon al geschreven dat sommige mensen meer wol nodig hebben en ook bij mij was dat het geval. Het haken van de rondingen van de ovalen bodem werd bij mij niet mooi, dus heb ik halverwege de toeren voor de bodem het patroon verlaten en de meerderingen op gevoel gemaakt. Als ik de foto's bekijk lijkt het hengsel over de lange kant van de tas te zitten, maar bij mij zit het hengsel over de korte kant. Ik denk dan altijd dat zoiets aan mij ligt, maar als je het zelf anders wilt hebben, zul je bij de start van het hengsel zelf even de juiste plek moeten zoeken. De tas start met een ketting van 40 lossen maar als je geen mega tas wilt, zijn 25 tot 30 lossen volgens mij zat.
 

Geen opmerkingen: