zondag 19 juli 2015

van Zanten

De rust in huis is min of meer weergekeerd, maar de tuin blijft dicteren. We plukken de laatste rode bessen, een deel van de zwarte- en kruisbessen. Zwarte bessen, dat zijn die dingen die je op flessen Cassis ziet.

Collega
Toen ik nog werkte had ik een collega, die me vertelde dat zwarte bessen maar voor 1 ding goed waren, namelijk jam. Later toen ik zo'n struik kocht moest ik aan hem denken - nu ook, ik pluk een hele dikke rijpe zwarte bes en steek hem in mijn mond. Ik weet niet wat je van de smaak moet zeggen, het is gewoon vogelvoer. Ze ruiken ook niet lekker, ze ruiken niet zoet, ze ruiken kruidig alsof je in een jeneverstokerij staat. Omdat de bessen aan een tros zwarte bessen niet tegelijkertijd rijp zijn - er zitten zwarte, rode en groene bessen aan - is het dus geen plukken maar selecteren.

Super
De jam, die ik van de bessen potpourri maak daarentegen is uitzonderlijk, uitzonderlijk lekker.
 


Geen opmerkingen: